01/02/2023- Op basis van de Turkse aankomststatistieken heeft het land in 2022 ruim 51,4 miljoen bezoekers verwelkomd, hetgeen 99% is van het recordaantal 51,8 miljoen in 2019 voor de pandemie. Met dit indrukwekkende aantal is Turkije nu wereldwijd de 3e grootste toeristische bestemming.

Mehmet Nuri Ersoy, Minister van Cultuur en Toerisme van Turkije maakte gisteren de toeristische resultaten van het land bekend. “Tegen het einde van 2022 was het wereldwijde toerisme voor 65% hersteld ten opzichte van de pre-pandemieperiode, terwijl Turkije het pre-pandemieniveau op een haar na al heeft bereikt” aldus Ersoy. “Gemeten in toeristische omzet is onze groei zelfs nog indrukwekkender. in het afgelopen jaar bereikten de toeristische inkomsten van Turkije een recordhoogte van 42,7 miljard Euro, een stijging van 19% ten opzichte van 2019.”

 

Comeback

Deze resultaten bevestigen dat Turkije een geweldige comeback heeft gemaakt na de pandemie. “Het sterkt ons in de overtuiging om richting 2028 door te groeien tot 90 miljoen bezoekers en $ 100 miljard aan toeristische inkomsten” aldus Minister Ersoy. “Daartoe zal Türkiye zijn wereldwijde promotieactiviteiten uitbreiden en zich richten op duurzaamheid. Om onze doelstellingen in de komende vijf jaar te verwezenlijken zullen we ons concentreren op marktdiversificatie, wereldwijde promotie en branding van onze specifieke regio’s en producten.”

 

Duurzaam toeristisch ecosysteem

Minister Ersoy stelt dat ook het creëren van een duurzaam toeristisch ecosysteem onderdeel is van het vijfjarenplan. “Turkije is het eerste land ter wereld dat op regeringsniveau een samenwerkingsovereenkomst met de Global Sustainable Tourism Council (GSTC) heeft ondertekend. Deze overeenkomst met GSTC definieert een 3-stappenplan tot eind 2030, hetgeen dan zal resulteren in een 100% duurzaam toeristisch ecosysteem in Türkiye. Onze wereldwijde promotieactiviteiten en branding zullen jaarlijks toenemen. In 2028 zal dat leiden tot een portfolio van 9 bestemmings- en 20 product-submerken, die het volledige toeristische en culturele aanbod van ons land wereldwijd ontsluiten. Met diversiteit en continuïteit als communicatiespeerpunten verwachten we in 2028 met een marketingcommunicatiebudget van $ 225 miljoen te werken.”

Turkije zal zich bij zijn toeristische promotieactiviteiten concentreren op een specifieke sectoren, zoals religieus toerisme, gastronomie, sport – met focus op fietstoerisme – en MICE. Het land zal zich ook richten op medisch toerisme en het diversificeren van het toeristisch aanbod in de 81 steden van het land gedurende alle seizoenen van het jaar. Om de aantrekkingskracht van archeologische vindplaatsen te versterken zal Turkije ook zijn archeologische opgravingen in het Taş Tepeler-gebied – de oudste neolithische vindplaats ter wereld – voortzetten en nieuwe archeologische parken ontwikkelen in Side-Antalya, Göreme-Cappadocia, Pergamon, de Asklepion-sites in İzmir en langs de Lycian Way.