04/03/2022- De Zeeuwse aanbieder van vakantiewoningen Roompot heeft tijdens de voorbije coronaperiode een quantumsprong gemaakt. Met de geplande overname van Landal zijn ze immers een pan-Europese speler in wording met een breed, ook geografisch, vakantieaanbod. Met zowat 300 vakantieparken en campings in portefeuille kunnen zowel wie van zon en zee houdt als gasten die liever de rust opzoeken in een natuuromgeving er terecht. Hoog tijd dus voor een nadere kennismaking. Woordvoerder Baptiste van Outryve (ex-Thomas Cook) zorgt voor tekst en uitleg.

We ontmoeten de woordvoerder in Nieuwvliet-Bad, langs een mooi stukje Zeeuws-Vlaamse kust. Daar heeft Roompot een vakantiepark met meer dan 600 vakantiewoningen met verschillende accommodatietypes, van houten strandlodges tot heuse vakantievilla’s.

“Primordiaal bij de keuze van een locatie is voor ons de omgeving,” stelt de woordvoerder. “Voor ons maakt die omgeving immers integraal deel uit van het park. Wij nodigen onze gasten ook daadwerkelijk uit om de omgeving te gaan verkennen, met de fiets, te voet of op een andere manier. Bovendien is ook elk Roompotpark verschillend: niet al onze parken beschikken over een (indoor)zwembad, supermarkt, kinderanimatie of binnenspeeltuin zoals hier, en ook inzake logies is er ruime keuze. Net omdat we er bewust voor kiezen om elk park anders vorm te geven en diverse accommodatievormen aan te bieden, kunnen we ook een heel breed publiek aanspreken.”

 

Zeeuwse roots

Roompot, ontstaan in 1965 als vakantiecamping op Kamperland in Noord-Zeeland, heeft in het verleden altijd gefocust op plekken aan de kust of dicht bij het water. “Je vindt ons overal in Zeeland, maar evenzeer tot op de Waddeneilanden of Friese meren. En vanuit onze Zeeuwse bakermat zijn we doorheen de jaren ook over de landsgrenzen campings en vakantieparken gaan overnemen in België, Frankrijk tot in Spanje (Catalunya),” klinkt het.
Roompot hanteert daarbij een meervoudig model: naast parken in eigendom die ze volledig zelf ontwikkelen, zijn er evenzeer vakantiedomeinen die door de groep worden uitgebaat en/of diegene die gerund worden door zelfstandige ondernemers maar die beroep doen op het Roompotnetwerk om hun camping of vakantieaanbod (inter)nationaal op de kaart te zetten.

En toch benadrukt men graag – hoe internationaal de groep en het aanbod intussen ook geworden zijn- de Zeeuwse roots van het bedrijf. Met name de (Vlaamse) CEO Jurgen Van Cutsem, die de jongste jaren de groei van Roompot heeft gestuurd vanuit het nieuwe hoofdkwartier in Goes en die zoals zijn woordvoerder een Thomas Cookverleden heeft, heeft dat in het verleden meermaals onderstreept.

 

Quantumsprong

Onder impuls van Van Cutsem heeft Roompot anno 2021 een quantumsprong gemaakt met de aankondiging dat men de vakantieparken van Landal ging overnemen -waarmee Roompot in een klap de nummer twee in Europa wordt en de ambitie van de CEO om marktleider in dit segment van de vakantiemarkt te worden plots een heel stuk dichterbij is gekomen. Baptiste van Outryve duidt: “In 2020 is KKR, een Amerikaans topinvesteringsfonds, eigenaar geworden van Roompot. Zij moeien zich niet met de operationele leiding, maar zij kunnen ons wel in belangrijke mate helpen om onze groeiambities te schragen en te ondersteunen, duurzaamheid te integreren in onze werking of nieuwe synergieën met andere bedrijven in hun portefeuille te realiseren.”
De aangekondigde overname van Landal (“daarvoor moeten de Europese mededingingsorganisaties nog finaal groen licht geven, iets wat we dit voorjaar verwachten”) betekent in ieder geval dat Roompot op termijn bijna 300 vakantieparken in portefeuille heeft. “Waar Roompot vooral sterk staat inzake aan de kusten vind je Landal veel meer in het hinterland en in een natuurlijke omgeving.

“Als je dat op de Europese kaart bekijkt, zijn wij vooral vanuit Nederland richting Zuid-Europa gegroeid, Landal is meer aanwezig in het oosten van Nederland, Duitsland, richting Centraal-Europa, maar ook in Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk. Geografisch is er nauwelijks overlap, dus vormt die overname een perfecte aanvulling van ons bestaande aanbod,” dixit Van Outryve. Maar tegelijkertijd: “Als de CEO zegt dat we de grootste willen worden, bedoelt hij vooral dat we onze klanten het ruimste en grootste vakantieaanbod willen kunnen bieden, van de Europese kust tot in de skigebieden. En net omdat we zo’n verscheidenheid aan accommodatieformules en -concepten zo belangrijk vinden, betekent dat ook dat gasten die eenmaal met Roompot vakantie hebben gehouden elders bij ons iets totaal anders kunnen gaan ontdekken. Roompot heeft in tegenstelling tot concullega’s geen standaardaanbod.”

Het hoge woord is eruit: waar Pierre&Vacances/CenterParcs veeleer een standaard-vakantieconcept kopieert in zijn vakantieparken met onder andere aquadomes, indoorwaterfaciliteiten en vakantiehuisjes benadrukt Roompot diversiteit -een verscheidenheid die men ook in de toekomst verder wil uitrollen.

 

Nieuwe parken

Want los van de overname van Landal, er staan nog een reeks nieuwe Roompotparken geprogrammeerd. In 2021 heeft de groep een nieuw park in het Limburgse Hechtel-Eksel geopend, aan de Côte d’Azur (Cap d’Agde) verrijst een nieuw park en in ons land worden in de Vlaamse Ardennen (Oudenaarde) en Blankenberge nieuwe parken ontwikkeld. “Binnenkort hopen we nog drie nieuwe locaties in België bekend te maken. In de toekomst zien we vooral groeipotentieel in Frankrijk, Spanje en Oostenrijk,” stelt de woordvoerder.
En welke rol zal Landal in dat nieuwe geheel spelen? “We zijn er nog niet uit wat we op dat vlak gaan doen: evolueren naar een merk of laten we beide bestaan? We willen een sterke Europese organisatie uitbouwen, maar vergeet niet: Landal is een sterk merk, zij zijn in markten aanwezig waar we met Roompot niet actief zijn, denk aan Scandinavië of de UK. Maar ook Roompot heeft in de voorbije jaren flink geïnvesteerd in een verbetering van zijn imago en de kwaliteit van onze producten.”

De jaarresultaten van de voorbije coronajaren laten terzake het beste verhopen, meent Van Outryve. “2020 en 2021 hebben we sterk gepresteerd, ondanks corona en gedeeltelijke sluitingen van onze parken. Heel veel mensen hebben de facto opnieuw dichtbijvakanties in eigen land leren ontdekken. Roompot, zeker in de zomermaanden, flirtte in het verleden al aan tegen een bezettingsgraad van bijna 100 procent, dat fenomeen deint uit naar de hele periode Pasen tot oktober. We merken nu al dat klanten staan te trappelen om hun vakantie voor 2023 vast te leggen.”

 

Toch een rol voor de reisagent

In het Roompotmodel lijkt geen plaats weggelegd voor de reisagent, of toch wel? Baptiste van Outryve nuanceert: “Het klopt dat wij een pure onlinespeler zijn waar de klant rechtstreeks boekt en zelfs zijn toegangscode thuis krijgt gestuurd. Maar ik wil toch opmerken dat wij ook nauw samenwerken met TUI en Sunweb en via die weg hebben we in coronatijden toch aardig wat boekingen gerealiseerd. De vraag naar dichtbijvakanties biedt voor een reisagent zeker mogelijkheden. Kijk maar naar ons nieuwe park in Belgisch Limburg of Harbour Village aan het Veerse Meer.”

“Los daarvan, wij hebben zelf geen touroperatorlicentie. Een bijdehandse reisagent die zelfs packages maakt, kan beslist mooie dingen doen. Denk aan duikvakanties in de Oosterschelde of onze nieuwe vestiging in Gulpen (Nederlands Limburg), dat biedt uitstapmogelijkheden naar de Gaia Zoo aldaar, mountainbiketochten of jeepsafaris in de omgeving. Onze medewerkers kunnen gasten wel tips geven, maar tickets verkopen we niet. Dat kan een reisagent dus perfect wel doen.”

 

Verrassingen

Tot slot: wie in het brede vakantieaanbod van Roompot grasduint, stoot op verrassingen: naast meer klassieke vakantiehuisje vind je er ook kampeervakanties bij de boer, luxueuze vakantiewoningen aan het water tot volledig online luxevakantiesuites op de Veluwe of Hoge Venen (Cuber). “We waren ook de eersten in onze sector om dynamic pricing te introduceren. We proberen sowieso als bedrijf snel te schakelen en innovatief te blijven. In de portefeuille van KKR zit bijvoorbeeld ook Le Boat, aanbieder van vaarvakanties. Misschien kunnen we op termijn ook daar een samenwerking mee opzetten? Net zozeer als we momenteel in een aantal parken testen doen met Starbuckskoffie die we in onze cafetaria’s aanbieden.” (EB)

 

Foto’s @ Travel Like A Pro & Roompot