Met trots kondigt TUI vandaag de introductie aan van “Lena”, een innovatieve AI Explorer. Maar TUI is niet de eerste reisspeler die een virtuele influencer op basis van artificiële intelligentie in het leven roept. Sinds vorig najaar zet DNDT, De Duitse Nationale Dienst voor Toerisme, immers al “Emma” als virtuele ambassadrice voor Duitsland in.
“Met deze toepassing van artificiële intelligentie kan TUI de vakantieganger sneller, actueler en relevanter informeren. Lena gaat het publiek inspireren met prachtige beelden van reisbestemmingen die vanaf vandaag op de social media kanalen en de TUI blog te zien zijn” zo luidt het persbericht. “Hoewel Lena zelf virtueel is, maakt ze gebruik van echte beelden om de schoonheid en cultuur van verschillende plekken over de hele wereld te laten zien”. TUI benadrukt daarbij dat de virtuele Lena geen van haar huidige influencers zal vervangen, “maar een waardevolle aanvulling is op ons team”, aldus Roosmarijn Quartier, Director Marketing & Distribution Support TUI.
Emma
TUI is niet de eerste toeristische speler die een virtuele influencer in het leven roept. Sinds oktober is immers ook al de AI gecreërde “Emma” actief op sociale media en dat als ambassadeur van DNDT, de Duitse Nationale Dienst voor Toerisme. “In de ‘customer journey kan Emma als innovatieve bruggenbouwster tussen potentiële en echte reizigers reeds in de inspiratiefase reclame maken voor onvergetelijke ervaringen in Duitsland” zo verklaarde Petra Hedorfer, voorzitter van de raad van bestuur van de DNDT bij de lancering. “De ‘persona’ Emma is een moderne, kosmopolitische Berlijnse die thuis is in de digitale wereld. Ze is midden 30, houdt van techniek en reizen, en combineert haar liefde voor nieuwe technologieën met haar passie voor reizen door Duitsland”.
Emma kreeg een eigen Instagramkanaal om volgers te inspireren voor reizen naar Duitsland. “Op de lange termijn zal Emma ook als persoonlijk reisbegeleidster fungeren en gepersonaliseerde reisroutes uitstippelen die op de individuele interesses van de gebruikers zijn afgestemd” aldus DNDT.
.Met “Lena” en “Emma” snijden TUI en de De Duitse Nationale Dienst voor Toerisme een nieuw hoofdstuk aan in het gebruik van artificiële intelligentie. Maar AI wordt uiteraard al langer toegepast in vele aspecten in de reisindustrie, waaronder communicatie met klanten, productcreatie, etc.
Foto’s @ TUI & DNDT (AI)