08/02/2022- Als je online een boek, trui of dienst bestelt, dan kan je die bestelling meestal nog binnen een gegeven periode herroepen. Je hebt met andere woorden wettelijke bedenktijd. Maar geldt dat ook als je online een reis, vliegtuigticket of een hotel boekt? En wat met reizen die je in een reiskantoor reserveert? Travel Like A Pro legt je de wettelijke bepalingen hieromtrent uit.

Als je als privépersoon online een aankoop doet, dan beschik je normaal over een wettelijke bedenktijd van 14 kalenderdagen. Binnen die tijd kan je de bestelling gratis annuleren. Sommige bedrijven bieden zelfs een langere termijn aan om klanten te overtuigen. Gaat het om een verkoopovereenkomst, dan start de termijn meestal op de dag waarop de goederen bij jou worden afgeleverd. Indien het gaat om een dienst, dan gaat de bedenktijd in op de dag waarop de overeenkomst werd gesloten, op voorwaarde dat je van de dienstleverancier ook alle juiste wettelijke info kreeg.

 

Online reisboeking

Maar de wet stelt dat die bedenktijd niet geldt voor de terbeschikkingstelling van accommodatie anders dan voor woondoeleinden, voor vervoer, voor autoverhuurdiensten, voor catering en voor diensten met betrekking tot vrijetijdsbesteding wanneer in de overeenkomsten een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien.

Met andere woorden: wie online een reis, vliegticket, vakantiewoning, hotel of huurauto boekt, kan zich wettelijk niet bedenken, tenzij de verkoper op zijn website zelf expliciet iets anders vermeldt. Ook dat kaartje voor die show tijdens je vakantie dat je nu al online boekt, is definitief na aankoop, tenzij de verkoper zelf andere gratis heroepingsvoorwaarden geeft.

 

Wat in het reiskantoor?

Voor offline verkopen is de wet duidelijk: wat gekocht is, is gekocht en elke transactie – ook je reisboeking in het reiskantoor– wordt beschouwd als een vast en definitief contract. Daarbij heeft het feit dat de levering en/of de betaling nog niet plaatsvond(en) geen enkele invloed.

Dus als de reis officieel is besteld maar er nog geen voorschot werd betaald, dient de reis wel volledig te worden afgerekend zonder recht op bedenktijd. Tenzij de verkoper zelf andere voorwaarden hanteert. Die voorwaarden zijn dan steeds in de algemene voorwaarden van de verkopende partij terug te vinden.

 

Wat als je je reis toch niet kan maken?

Annulatie van een reis is altijd mogelijk, maar deze annulatie is dan niet kosteloos, tenzij de algemene voorwaarden van de verkoper iets anders stipuleert. In de praktijk geldt dat annulatiekosten zwaar oplopen naarmate de afreisdatum nadert. Dus hoe vroeger je annuleert, hoe lager de annulatiekosten uitvallen. Ook hierover kan je bij de reisverkoper alle info terugvinden.

 

Annulatieverzekering

Wie onverwachtse zware kosten wil vermijden, neemt dan ook best een annulatieverzekering bij zijn of haar reisboeking. Zeker in deze Coronatijden moeten reizigers regelmatig hun reis annuleren omdat ze vlak voor afreis een besmetting hebben opgelopen en dus niet kunnen vertrekken. Deze annulatiekosten worden door de meeste reisannulatieverzekeringen gedekt. Check wel steeds alle voorwaarden bij het afsluiten van de verzekering. Een reisagent kan je hiermee perfect helpen.