21/03/2024- Stakingen van piloten, cabinepersoneel, bagageafhandelaars of luchtverkeersleiding komen helaas steeds vaker voor. Wanneer dit gebeurt, zijn steeds heel wat onschuldige passagiers het slachtoffer. Maar hebben ze dan recht op een compensatie voor het geleden leed/tijdverlies? Travel Like A Pro legt het je uit!

In geval van een staking zien airlines zich vaak genoodzaakt om (een deel van hun) vluchten te annuleren. Is je vlucht geannuleerd of ben je door een staking met stevige vertraging aangekomen op uw eindbestemming? Dan heb je volgens de Europese Verordening 261/2004 mogelijk recht op een vergoeding door de luchtvaartmaatschappij.

 

Niet altijd

Alles hangt er allereerst vanaf wie er staakt. Als zogenaamde derden partijen staken, dan wordt dit gezien als “buitengewone omstandigheden” of “overmacht” en zijn dit situaties waar de luchtvaartmaatschappij geen invloed op heeft. Gedupeerde passagiers hebben dan geen recht op een vergoeding door de airline. Dit is het geval bij volgende stakingen:

Staking luchtverkeersleiders (in binnen-of buitenland)
Staking bagageafhandelaars
Staking douanemedewerkers
Staking van luchthavenmedewerkers

Bij bovenstaande stakingen heeft de vliegtuigmaatschappij dus geen invloed op de situatie. Hiermee vervalt volgens Verordening 261/2004 het recht op een vergoeding, oftwel compensatie.

 

Staking eigen personeel vliegtuigmaatschappij

Maar wanneer het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij staakt (bijvoordeeld piloten, cabin crew, eigen technici, enz) – aangekondigd of onaangekondigd- en je vlucht dient door de airline te worden geannuleerd, dan wordt dat niet als “buitengewone omstandigheden” of “overmacht” beschouwd. Een airline moet immers ten allen tijden voorkomen dat het personeel gaat staken, zo hebben rechters in het verleden bepaald.

Passagiers hebben dan ook meestal recht op een vergoeding (dit wil zeggen: wanneer de geannuleerde vlucht minder dan 14 dagen op voorhand wordt meegedeeld of wanneer je meer dan 3u later zal aankomen door de staking). Deze vergoeding kan oplopen tot 600 Euro per persoon, afhankelijk van bestemming en de vertragingsduur door de staking. Check de regels inzake vergoedingen hier. 

Opgelet: De Europese verordening 261/2004 geldt alleen wanneer je vanuit een EU-land vertrekt of van buiten de EU naar de EU vliegt met een in Europa geregistreerde luchtvaartmaatschappij. Bovendien zal je deze compensatie niet automatisch krijgen, maar zal je deze zelf via een officieel klachtenformulier bij de airline moeten eisen.

 

Andere compensaties

Is je vlucht geannuleerd door een staking in de luchtvaart? Dan heb je – naast een mogelijke financiële compensatie- nog meer rechten als vliegtuigpassagier. De vliegtuigmaatschappij moet je bijvoorbeeld ook altijd kosteloos een alternatieve vlucht aanbieden. Eigenlijk moet dat de eerst mogelijke volgende vlucht op die bestemming zijn (waarop nog plaats beschikbaar is uiteraard), maar het kan zijn dat deze vlucht je helemaal niet meer past of dat het doel van je reis (bv een buitenlandse vergadering) weg is. Dan mag je een andere vlucht vragen of dan moet de airline moet je de volledige ticketprijs terugbetalen.

Soms proberen ze je een voucher aan te bieden, maar die mag je weigeren en je geld integraal terugvragen.

Wanneer de airline je geen alternatief aanbiedt of je vindt zelf een betere optie, dan moet de vliegtuigmaatschappij de meerprijs tussen beide tickets vergoeden.

 

Wat met extra kosten?

Wat met je hotelovernachtingen/vakantiehuis/AirBnb/excursies/huurwagen die je zelf boekte en die je niet meer kosteloos kan annuleren en door de staking/vertraging ook (deels) niet zal genieten? Helaas is er hiervoor in de wet geen compensatie voor voorzien.

Maakt de vlucht daarentegen onderdeel uit van een pakketreis, geboekt bij een touroperator of reisprofessional? Dan moet deze zorgen voor alternatief vervoer. De reisaanbieder is immers verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis zoals je die bij hen hebt gekocht. Je kan ook een terugbetaling vragen voor gemiste hotelovernachtingen en andere onderdelen van de trip.

 

Recht op verzorging

Het kan zijn dat je geen recht heeft op een financiële vergoeding van de airline voor de vertraagde of geannuleerde vlucht door een staking (in geval van onvoorziene omstandigheden of overmacht voor de airline), maar u heeft wel altijd recht op verzorging gedurende een aangevangen reis. De vliegmaatschappij is immers altijd verantwoordelijk voor haar passagiers ongeacht door wie er gestaakt wordt. Wanneer je vlucht meer dan twee uur vertraagd is, heb bv je recht op eten, drinken en -waar nodig-  ook een hotelovernachting in het buitenland (wanneer de volgende vlucht pas een dag- of dagen- later gaat). In sommige situaties krijg je vouchers ter plaatse om wat te kunnen eten en drinken. Zijn die er niet, dan kunt je achteraf de kosten terugvorderen bij de vliegtuigmaatschappij, als je daarin redelijk blijft (bv sandwiches, driegangenmenu’s worden dus nooit aanvaard). Het is dan wel belangrijk dat je de bonnetjes bewaart.

(Foto’s @ Unsplash, Pixabay)