10/01/2023- Wereldwijd staan zo’n 171 Boeing 737 MAX 9-vliegtuigen verplicht aan de grond nadat vorige week een paneel aan de zijkant van het toestel in volle vlucht losschoot, op 5.000 meter hoogte. Maar waarom blijven Europese airlines dan wel – legaal- met dat type toestel vliegen? Travel Like A Pro legt het je uit!

De Boeing van Alaska Airlines waarvan het paneel vorige week tijdens volle vlucht losschoot, is een 737 MAX 9. Daarvan vliegen er – volgens de leveringsgegevens van Boeing zelf – wereldwijd zo’n 218 rond. Meer dan 170 daarvan blijven nu voorlopig aan de grond. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA (Federal Aviation Administration) wil ze voorlopig niet meer laten vliegen zolang de veiligheid ervan niet 100% kan gegarandeerd worden.

Ook Turkish Airlines, Copa Airlines (Panama) en Aeromexico vliegen met dit type toestel en houden ze die voorlopig aan de grond tot ze grondig geïnspecteerd zijn.

 

Loszittende onderdelen

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen United Airlines en Alaska Airlines hebben bij die inspecties nu al “loszittende onderdelen” gevonden in verschillende Boeing 737 Max 9-toestellen. Het gaat voornamelijk over bouten die de zijpanelen op hun plaats houden en die niet goed waren aangeschroefd.

Dave Calhoun, CEO van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing, heeft de productiefout intussen al erkend en belooft transparantie in het hele inspectie- en veiligheidsproces.

 

Verschil in Europa

Het overgrote deel van de 218 Boeing 737 Max 9-toestellen vliegen rond in Noord-Amerika en Mexico. United Airlines bijvoorbeeld heeft alleen al 79 vliegtuigen van het specifieke type in haar vloot. Alaska Airlines bezit ook al 65 Max 9’s. Die toestellen staan dus nu allemaal werkloos aan grond.

 

 

Maar Europese luchtvaartmaatschappijen kunnen én mogen gewoon blijven doorvliegen met hun Boeing 737 MAX-9 toestellen. Zo heeft Icelandair 4 zo’n toestellen in de vloot. In de Benelux vliegt Corendon Airlines ook met 2 toestellen van het type. Binnenkort komt daar nog een derde toestel bij. Die Europese toestellen vliegen nu gewoon door.

Doorvliegen kan én mag omdat niet alle MAX-9 toestellen dezelfde indeling hebben. Het is namelijk mogelijk om meer stoelen in het vliegtuig te installeren. Dan zit er vanaf de bouw van het vliegtuig geen paneel, maar een deur op de beruchte plek waar het vorige week misging. “Dat is dan ook het geval voor alle MAX 9- toestellen van luchtvaartmaatschappijen binnen de Europese Unie”, aldus het European Union Aviation Safety Agency (EASA). Bij deze toestellen is er geen gevaar dat het -onbestaande- paneel loskomt.

De meeste Boeings 737 Max-en in Europa zijn echter van het type Max 8 en hebben een iets kortere romp. Zij dus beschikken ook helemaal niet over het beruchte paneel.

verschil tussen Boeing 737-MAX 9 en 737-MAX 8 (Illustratie @ Boeing)

 

Britse luchtruim

In het Verenigd Koninkrijk zijn er geen Boeings 737 Max 9 geregistreerd. De luchtvaartautoriteiten hebben de niet-Britse luchtvaartmaatschappijen echter aangeschreven om info te krijgen over de inspecties. Die moeten met zekerheid zijn uitgevoerd voor die maatschappijen met de toestellen weer over of in het Britse luchtruim mogen vliegen.

 

Foto’s @ Alaska Airlines & Boeing