28/03/2019- Vandaag kondigt Wow Air wegens financiële moeilijkheden de stopzetting van al haar vluchten wereldwijd aan. De 11 toestellen van de populaire lowcost maatschappij blijven voortaan aan grond. De voorbije maanden gingen ondermeer Flybmi, VLM Airlines, Air Berlin, Primera Air en Monarch Airlines de Ijslandse prijsvechter al vooraf. Ook zij konden het financieel niet langer aan hun toestellen in de lucht te houden. Maar wat kan je als klant doen wanneer je airline failliet gaat of haar vluchten staakt? En zie je je geld nog ooit terug?

Voor 150 Euro naar New York met onderweg tijd voor een citytrip in Reykjavik? Dat was het aantrekkelijke aanbod waarmee Wow Air, die ook dagelijks vanuit Brussel en Amsterdam vloog, passagiers in verschillende Europese landen warm maakte voor haar vluchten. Vele jonge reislustigen gingen dan ook gretig (éénmalig) op dat aanbod in, maar het leverde de airline geen trouw repeaterscliënteel op. Nochtans is dat net wat een luchtvaartmaatschappij nodig heeft om op termijn gezond te kunnen overleven. Voor businessklanten, altijd het interessantste publiek voor een airline, was de lange overstaptijd in Reykjavik bovendien ook een te groot struikelblok. Conclusie: de nodige bezettingsgraad voor de lage tarieven werd niet langer behaald en de eens zo gemediatiseerde airline vind geen overnemers of nieuwe investeerders en moet vandaag haar stopzetting aankondigen.

Wat met de gedupeerden?

Maar wat als je als  passagier nu een ticket van Wow Air (of andere failliete airline) hebt gekocht voor een toekomstige trip? Dan zit het grote verschil in hoe je dat ticket hebt gekocht…

1. Rechtstreeks gekocht bij de airline zelf: 
Heeft u uw ticket rechtreeks bij de airline zelf geboekt? Dan wordt het zeer moeilijk om nog een cent terug te zien. In uitzonderlijke gevallen kent de curator die het faillissement afhandelt sommige passagiers nog een vergoeding toe, maar daar kan je dus best niet te hard op rekenen. Passagiers komen bij de curator als “gewone schuldeisers” laatste op de lijst als het om terugbetalingen gaat & bovendien moet je je daarvoor ook persoonlijk als schuldeiser melden & dus op de hoogte zijn van de juridische procedure die dient gevolgd te worden. Geen lachtertje, zeker als het een buitenlandse airline betreft.

Als u de tickets betaald heeft met een credit card, controleer u best bij de uitgever van de kaart of een terugbetaling voorzien is in geval van faillissement van de luchtvaartmaatschappij. Maar ook dit is in de meeste gevallen niet het geval.
Reisannulatieverzekeringen komen zowieso niet tussen bij faillissementen van vervoersondernemingen, waaronder dus ook airlines vallen. Ook via die weg kan je je geld dus niet recupereren. Ook het Garantiefonds Reizen treedt alleen op in geval van faillissement van een reisbureau of touroperator, aangesloten bij het fonds. Voor airlines bestaat zo’n fonds niet.

2. Als onderdeel van een pakketreis via een agentschap of touroperator
Als uw vliegticket geboekt is als onderdeel van een reispakket, dan ziet het er heel wat beter uit. In dat geval moet de touroperator of het reiskantoor u een alternatief aanbieden (andere datum, andere luchtvaartmaatschappij, andere bestemming of terugbetaling). Neem dus snel rechtstreeks contact met hem of haar op.