04/04/2023- Amsterdam Schiphol, de nationale Nederlandse luchthaven, gaat tegen ten laatste 2025 alle vliegtuigen die opstijgen tussen 0.00u-06.00u en landen tussen middernacht en 05.00 verbieden. Daarnaast komt er ook een vliegverbod voor de meest lawaaierige toestellen en worden privéjets verboden.

Dat meldt de luchthaven zelf in een officieel persbericht.

“Schiphol verbindt Nederland met de rest van de wereld. Dat willen we blijven doen, maar dat moet op een betere manier. De enige weg vooruit is om sneller stiller en schoner te worden. Te lang hebben we alleen gedacht aan groei en te weinig aan de tol daarvan. We moeten duurzaam zijn voor onze medewerkers, de omgeving en de wereld. Ik realiseer me dat onze keuzes forse effecten kunnen hebben voor de sector, maar ze zijn wel nodig” aldus Ruud Sondag, CEO Royal Schiphol Group.

 

Vakantievluchten getroffen

Momenteel vertrekken/landen er nog jaarlijks 10.000 nachtvluchten/vroege ochtendvluchten (van)op Schiphol, waaronder verschillende (vakantie)vluchten van ondermeer Transavia, TUI fly en Corendon Dutch Airlines. Ook voor transitpassagiers uit de Verenigde Staten kan de nachtsluiting veel veranderen. Sondag zegt geen uitzonderingen te zullen maken, “ook niet voor vluchten die ’s avonds zijn vertraagd of ’s ochtends eerder aankomen”. Alleen om veiligheidsredenen kan er ’s nachts nog worden geland.
Er komt ook een verbod voor privéjets. Die zijn vandaag goed voor ongeveer 24.000 vluchten per jaar. Volgens Schiphol bestaat een derde tot de helft van de privévluchten uit vliegreizen naar vakantiebestemmingen als Ibiza en Cannes. “De meeste privévluchten zijn overbodig” zo klinkt het. Voor traumahelikopters, politiehelikopters en vliegtuigen van de kustwacht geldt wel een uitzonderingsregel.

 

Protest

Alle maatregelen samen zouden jaarlijks tien- tot twintigduizend vluchten minder betekenen voor de Nederlandse luchthaven. Er komt dan ook zwaar protest uit de reisindustrie omdat de maatregelen ook zware gevolgen zullen hebben op jobs, groeimogelijkheden van reisorganisaties/airlines, enz. Zo hekelt KLM, de belangrijkste gebruiker van Schiphol, in een reactie dat de luchthaven zonder overleg de maatregel doorvoert. Bovendien wil Schiphol zeker ook de cargo behouden en beschermen door 2,5% van het aantal beschikbare start- en landingsrechten voor vrachtvliegtuigen beschikbaar te houden. Vrachtvluchten hebben vanwege internationale slotregels op dit moment immers moeite om hun plek op de Nederlandse luchthaven te behouden.

(Foto’s @ Amsterdam Schiphol Airport)