13/05/2024- De Europese Commissie heeft reiswebsite Booking.com zopas het label van “poortwachter” gegeven onder de Europese digitalemarktenwet. Daardoor moet de website voortaan aan strengere vereisten voldoen en zal de vakantieganger o.a meer keuze krijgen voor zijn of haar boeking.

De digitalemarktenwet is bedoeld om oneerlijke concurrentie op digitale platformen tegen te gaan. Omdat de markt gedomineerd wordt door een klein aantal grote online platforms gelden voor deze zogenaamde “poortwachters” extra verplichtingen.

De Europese Commissie spreekt van een poortwachter als een platform minstens 45 miljoen maandelijks actieve gebruikers heeft, een omzet van minstens 7,5 miljard euro en een marktwaarde van boven de 75 miljard. Wie daar niet aan komt, maar wel een “diepgewortelde en duurzame positie” op de markt heeft, kan het etiket ook krijgen.

Na Alphabet, Amazon, Apple, Bytedance (TikTok), Meta (Instagram, WhatsApp, Facebook) en Microsoft heeft de Commissie nu dus ook Booking als poortwachter gelabeld.

 

Meer keuze en zakelijke opportuniteiten

“Vakantiegangers zullen van meer keuze kunnen genieten en hotels zullen meer zakelijke opportuniteiten krijgen”, vat Europees commissaris Vestager de impact van de beslissing samen. Commissaris Breton noemt Booking “een belangrijke speler in het Europese toeristische ecosysteem”.

Het bedrijf krijgt nu zes maanden de tijd om aan de nieuwe verplichtingen te voldoen. Zo zal Booking geen oneerlijke voorwaarden mogen opleggen aan zakelijke gebruikers, zullen bepaalde vormen van bundelverkoop verboden zijn en zullen persoonlijke gegevens die voor de ene dienst verzameld werden niet voor een andere dienst mogen worden gebruikt.

Sommige verplichtingen treden echter al onmiddellijk in werking, zoals de plicht om de Commissie te informeren over mogelijke overnames. Op overtredingen van de DMA staan hoge boetes.

 

Foto @ Travel Like A Pro