Touroperator Het Zuiderhuis krijgt er een nieuw broertje bij: PlugPlug Travel. De nieuwe reisorganisatie is het resultaat van een samenwerking met PlugPlug Gravel, marktleider inzake gravelevents in ons land.

“Met het Zuiderhuis/Noorderhuis/Bunkhouse boden we al recreatieve fiets- en wandelreizen aan voor individuele klanten en ook groepswandelreizen. Maar fietsreizen in groepsverband deden we niet, daar zijn we na de coronacrisis pas aan beginnen werken,” aldus Filip Jennen, CEO bij het Zuiderhuis.

 

Quantumsprong

Zijn collega Wies Jaspers van PlugPlug Gravel ontwikkelt een gelijkaardige redenering: “Wij organiseren als marktleider tal van gravelevents, zowel in eigen land als intussen ook meerdaagse events in de buurlanden, denk aan de Veluwe, de Opaalkust en de Eifel. We merkten echter dat veel leden van onze community ‘s zomers nog fietsreizen deden. Er was dus zeker nood en vraag naar meer fietsbestemmingen. Alleen, op dat vlak ontbeerden we de expertise om zelf fietsreizen te organiseren.”

Dit gezegd zijnde, de gravelbikers gingen wel in zee met landgenoten die fietsers met Zuid-Afrika lieten kennismaken -“tot we de mensen van Zuiderhuis zijn tegengekomen. Zij boden ons de kans om echt een quantumsprong te maken,” aldus Jaspers.

 

Vier continenten

Het was beide partijen snel duidelijk dat samenwerken voor beiden meerwaarde zou kunnen creëren. “We zijn complementair,” aldus Jaspers. Filip Jennen van zijn kant zag dat gravelbiken in de lift zat en daar een nieuwe niche kon bereikt worden. “Wij moesten gewoon samen iets doen,” klinkt het.

Op goed 2 jaar heeft productverantwoordelijke Heidi De Koninck intussen een heel gevarieerd aanbod aan (PlugPlug-)fietsreizen klaargestoomd: een 20tal landen op vier continenten, “van Europa, Afrika tot Azië en Latijns-Amerika.”
“Vergeet niet dat veel gravelbikers dit soort bestemmingen, weze het Colombia, Sri Lanka, Kirgizië of Oeganda op hun bucketlist hebben staan. Dat wij voor het aankomende WK in Rwanda 100 a 120 man het land met de duizend heuvels met de fiets gaan laten ontdekken, komt niet uit de lucht vallen hoor,” stelt Wies Jaspers.

Dit gezegd zijnde: de knowhow van het Zuiderhuis om bijvoorbeeld fietsmateriaal ter bestemming te krijgen, is in deze wel handig. “Niet in alle landen heb of vind je partners met goede fietsen. Maar vaak willen mensen met hun eigen bike een land ontdekken,” erkent Filip Jennen.

“Bovendien richten wij ons rechtstreeks naar de markt. Iedereen kan zelf aansluiten en inschrijven op die groepsreizen via onze website.” (EB)

Foto’s @ TLAP & Freepik