Wie via het internet op zoek gaat naar de beste reisaanbieding, kan maar beter rekening houden met het feit dat niet alle sites even betrouwbaar zijn. Meer zelfs: volgens een onderzoek van de Europese Commissie en de EU-instanties voor consumentenbescherming blijkt maar liefst twee derde van de reiswebsites misleidend.

Concreet werden 352 Europese reiswebsites onderzocht en 235 daarvan bleken niet betrouwbaar. Zo bleken op een vijfde van de bestudeerde websites aangekondigde promoaanbiedingen niet beschikbaar en in een derde van de gevallen kwam de eerst getoonde prijs niet overeen met de definitieve prijs. Eén op vier websites vermeldt bovendien niet uitdrukkelijk dat de informatie over het schaarse kameraanbod in een hotel (bv “nog maar 2 kamers beschikbaar ” of “aanbod alleen vandaag geldig”) geen betrekking heeft op het desbetreffende hotel, maar alleen op het aanbod op de eigen website. Nochtans is dat sinds enige tijd al wettelijk verplicht.

Identiteit van aanbieders onduidelijk

Andere online pijnpunten zijn de identiteit van de online reisaanbieders (23% geeft amper informatie over wie er achter de website zit, en 4% geeft zelfs helemaal geen info) en de beoordelingen door gebruikers. Bij één vijfde bleken de beoordelingen onduidelijk of niet-transparant gepresenteerd.

De gecontroleerde websites zijn op de vingers getikt en riskeren boetes wanneer de mistoestanden zullen aanhouden.
Bron: BELGA