19/02/2024- Airlines die vluchten uitvoeren die vertrekken vanuit Singapore Changi Airport, zullen vanaf 2026 verplicht worden gedeeltelijk op SAF (sustainable aviation fuel) te vliegen.

Dat heeft de Singaporese Minister van Transport Chee Hong Tat vandaag bekendgemaakt tijdens een luchtvaartbijeenkomst in de kleine staat. Singapore meent een evenwicht te willen creëren tussen duurzaamheid en haar concurrentiepositie als Aziatische hub.

Volgens het plan, dat de luchtvaart in Singapore duurzamer moet maken, streeft het land naar 1% SAF vanaf 2026. Dat minimale percentage wil het dan verhogen tot 3 à 5% in 2030, afhankelijk van wereldwijde ontwikkelingen en de bredere beschikbaarheid en toepassing van SAF.

Het grootste probleem momenteel is immers dat er wereldwijd te weinig duurzame brandstof beschikbaar is om de luchtvaart sneller te vergroenen.

 

Kosten doorrekenen

“De extra kosten voor de inmenging van duurzame brandstof mogen de airlines doorrekenen aan de passagiers”, aldus Chee Hong Tat. “Dit geldt als belangrijk signaal aan de brandstofproducenten en is een motivatie om te investeren in nieuwe productiefaciliteiten voor duurzame vliegtuigbrandstof”, zo vervolgt hij. “Zonder groei van het aanbod van SAF zullen we de invoering ervan immers niet kunnen opvoeren”.

 

Evenwicht

“We moeten een evenwicht creëren tussen duurzaamheid en de concurrentiekracht van onze luchthaven” zo besluit hij. “De groei van Singapore Changui Airport als Aziatische hub moet op lange termijn uiteraard gegarandeerd blijven, maar tegelijkertijd moe de uitstoor van CO2 verminderd worden zodat we in 2050 CO2-neutraal kunnen zijn”.

Foto’s @ Changi Airport Group