28/01/2021- “Reis alstublieft niet onder sociale invloed”, zo luidt de slogan van een nieuwe campagne die toeristen die in de toekomst naar Nieuw-Zeeland willen reizen, moet aanzetten tot creativiteit. De toeristische dienst van het land heeft het gehad met de klassieke foto’s van internationale reizigers die steeds weer allemaal dezelfde foto’s via social media verspreiden. 

 

“Er zijn zoveel andere ongelooflijke dingen te doen in Nieuw-Zeeland die verder reiken dan de trends op social media”, verduidelijkt Bjoern Spreitzer, Manager van Toerisme Nieuw-Zeeland.

Op social media krioelt het immers van erg op elkaar gelijkende foto’s van toeristen in Nieuw-Zeeland bij de boom van Lake Wanaka of op de nabijgelegen Roys Peak. In 2018 ging zo ook een beeld viraal van toeristen die stonden aan te schuiven om allemaal dezelfde foto te nemen op Roys Peak.

 

Boodschap per film

Een grappig bedoeld filmpje over reizigers “Travelling under the social influence” – een knipoog naar influencers op social media – moet nu de boodschap van de Nieuw-Zeelandse toeristische dienst om clichés te weren overbrengen. De video kadert in de Doe eens wat anders-campagne die Toerisme Nieuw-Zeeland vorig jaar al opstartte om het binnenlandse toerisme te promoten, nadat het eiland de grenzen had gesloten door de coronapandemie.

 

Grenzen nog dicht

Voor buitenlandse toeristen is het voorlopig echter nog onmogelijk om al naar Nieuw Zeeland te reizen want het eiland houdt uit voorzorg nog steeds de grenzen dicht voor alle toeristen. Maar toekomstige toeristen kunnen dus al beginnen nadenken over originelere foto’s en activiteiten.