08/01/2020- Beroepsfotograaf Johan Van Cutsem zorgt al jaren voor cover- en andere portretten in het meest gerespecteerde toeristische vakblad Travel Express Benelux. Maar hij neemt ook zelf reizigers mee op stap op fotografiereis. Fotografiereizen worden steeds populairder dus daarom stelde wij Johan graag enkele vragen over hoe zo’n fotografiereis precies verloopt. 

Tot wie richten die fotografiereizen zich? En wie krijg je dan mee?

Johan: Fotografiereizen zijn er voor iedereen. Ik reis bewust met een kleine groep (8 tot maximaal 15 pax), maar die is vaak erg verscheiden. Soms schrijft een collega beroepsfotograaf zich in voor een reis, zo is er al eens een Amerikaanse fotograaf gespecialiseerd in Ijsbergen mee op fotografiereis naar Groenland gegaan. Maar het gaat ook om gevorderde amateurfotografen die een opleiding aan een academie volgen of die lid zijn van een fotoclub. En evengoed beginners die fors investeerden in materiaal maar er (nog niet) mee kunnen werken. Soms duiken ook mensen op met een klein en – voor fotografen-weinig sexy fototoestel, maar die desondanks goeie resultaten halen, omdat ze goed kunnen kijken. Iphone-fotografen zijn eraan voor de moeite: daar kan je te weinig creatief mee aan de slag. Deze boeiende mix maakt dat iedereen wel wat kan opsteken van de ander. Dat gebeurt ook spontaan en is erg fijn om mee te maken.

Wat met de dagindeling: geef je ook les op reis en wordt dat dan op het terrein uitgetest, of loopt het helemaal anders? Waarin zit voor jou als fotograaf-begeleider de grootste uitdaging tijdens zo’n reis?

Johan: Elke fotoreis ontwerp ik met de idee om op het best mogelijke moment van het jaar, op het best mogelijke moment van de dag op de fotografisch gezien mooiste plekken van de bestemming te zijn. Dat betekent dat we maximaal rekening houden met de kwaliteit van het licht: we gaan dus ook ‘s ochtends en ‘s avonds op pad. En er is voldoende ruimte voorzien om te improviseren, als er zich onverwachts fotogenieke momenten voordoen.

Voorbereidende avonden

Een fotoreis is echter geen fotocursus. Voorafgaand aan de reis organiseer ik twee voorbereidende avonden. De eerste avond belicht de bestemming en alle praktische info daaromtrent. De tweede avond nodig ik de klanten uit in mijn fotogalerie en toets ik hun fotografische kennis.. Beginners krijgen meteen een initiatieles. Tijdens de trip zelf is er omwille van de kleine groep ruimte voor individuele tips. Na wat algemene raadgevingen gaat ieder aan de slag en kan ik over een schouder meekijken en bijsturen indien nodig. ‘s Avonds kunnen we individueel of in groep wat foto’s bekijken. Alles verloopt in een ongedwongen sfeer waarbij iedereen volop geniet, tevens zijn fotokennis bijspijkert en met geslaagde vakantiefoto’s naar huis keert.

Wat is voor jou een geslaagde fotografiereis?
Het is bijzonder fijn om telkens weer vast te stellen hoe snel het groepsgevoel groeit. Met gelijk-gestemden op een wondermooie bestemming zijn, zorgt al snel voor een aangename sfeer waarbij iedereen iedereen helpt en zijn ervaring of kennis deelt. Je ziet mensen als het ware openbloeien. Na afloop van de reis volgt een nareisvergadering waarbij we natuurlijk veel oog hebben voor de gemaakte foto’s. Op dat moment valt op hoe iedereen dat fotoverslag op zijn manier invult. Sommigen hebben enkel oog voor kleine details waar anderen aan voorbij gingen. Anderen focussen dan weer op de klassieke highlights. Het beste bewijs voor een geslaagde fotoreis is natuurlijk het erg hoge aantal repeaters, mensen die jaar na jaar meereizen en me toevertrouwen dat ze geen andere ‘klassieke’ reis meer willen nu ze hier van geproefd hebben.

Denken (potentiële) klanten in de eerste plaats bij fotografiereizen niet aan beestjes fotograferen? Wat zijn dan volgens jou bestemmingen die zich daartoe lenen?

Johan: Ik denk niet dat klanten voornamelijk aan beestjes denken. Natuurlijk, Afrikaanse wildparken lenen zich erg makkelijk tot het organiseren van een fotoreis. Denk aan de ‘Grote Trek’ in Masai Mara en Serengeti , een onvergetelijke ervaring als je urenlang tijdens de duizenden dieren vertoeft die de Mararivier temidden van alle gevaren oversteken.
Andere bestemmingen bieden vaak ook een mix van natuur en fauna. Het Pushkar festival in India, de grootste kamelenmarkt ter wereld, biedt in combinatie met de omliggende woestijn veel mogelijkheden. En In Groenland speuren we naar muskusossen, ijsberen, poolhazen en walvissen, tegen een achtergrond van majestueuze ijsbergen en een tundra in hevige herfstkleuren.

Regelmatig staat Groenland op je agenda, in het verleden deed je ook IJsland en Iran. Dat lijken op het eerste zicht twee natuur- en één cultuurbestemming, klopt dat ook?

Johan: IJsland en Groenland zijn inderdaad twee natuurbestemmingen puur sang. Iran heeft natuurlijk een onnoemelijk rijke cultuurgeschiedenis. Maar ook het natuurschoon mag er zijn: denk aan het prachtige Zagrosgebergte en de haast onbezochte grote zoutwoestijn.

Wat zijn voor jou als professional de meest fascinerende bestemmingen?

Johan: Mijn hart klopt sneller voor alle plekken op de wereld waar de natuur nog de bovenhand haalt, waar mensen in harmonie leven met die natuur, authentiek, en vaak in stilte. In Noordoost-Groenland, waar we met een historisch zeilschip reizen, is die stilte absoluut. Mongolië met zijn grote lege steppes, de hartelijke nomaden en de fiere arendjagers in het Altaigebergte betovert me ook, steeds opnieuw. Het Indische Ladakh met zijn magische bergen ,de diepblauwe hoogtemeren en de authentieke kloosters is nog zo’n plek. De stammen van Papua en van de Ethiopische hooglanden, die ook in de 21e eeuw hun eigenheid behouden, charmeren me eveneens. Dichter bij huis vind ik op IJsland een onuitputtelijke speeltuin: zoveel natuurfenomenen op een kleine oppervlakte, uniek! (EB)

Meer info over Johans fotografiereizen vindt je via www.hoboreizen.be
Nog meer fototrips vind je ook bij www.starlingreizen.be

Foto”s @ Johan Vancutsem (www.oogenblik.be)