07/06/2024- De Nederlandse OTA Prijsvrij.nl heeft grote ambities op de Belgische markt: Jeroen Van Boxem (31) is begin deze maand gestart als web/countrymanager voor België. “Prijsvrij was de voorbije jaren het snelstgroeiende reisbedrijf in Nederland. Om die groei te bestendigen, lijkt het niet onverstandig om ook meer in te zetten op de Belgische (lees ‘Vlaamse’) markt,” vertelt de jongeman uit Lint aan Travel Express Benelux/Travel Like A Pro.

Van Boxem: “Mijn familie woont in België, ik kom er ook geregeld, maar mijn professionele carrière situeert zich tot op heden in de Nederlandse reiswereld, bij OTA’s als Vakantiepiraten.nl of Holidayguru.nl. Dit gezegd zijnde, ik heb altijd gedacht: als ze ooit iemand zoeken om de Belgische markt te gaan ontwikkelen, dan ben ik misschien wel de geknipte persoon,” klinkt het vanuit Den Bosch, waar Prijsvrij.nl zijn hoofdkwartier heeft, en waar Jeroen naartoe pendelt vanuit zijn thuisbasis Utrecht.

Prijsvrij noemt zich op zijn website een “jong, dynamisch team dat zich continu bezighoudt met innovatie en inspeelt op de laatste trends van de online-omgeving en de reisbranche.” Opgericht in 2010 door ondernemer Marc Van Deursen heeft deze onlinespeler sinds 2014 een belangrijke groeispurt doorgemaakt, door de inbreng van het Duitse reisconcern DER Touristik (onderdeel van de REWE-keten). DER Touristik heeft 50% van Prijsvrij in portefeuille, maar ook merknamen als ITS en Kuoni.

 

Net die inbreng vanuit Duitsland maakt dat het online-vakantieaanbod van Prijsvrij breed en ruim is: naast de pakketreizen/autovakanties kan de klant en websitebezoeker in enkele clicks vlucht, hotel, eventueel transfer, huurwagen en dergelijke meer zelf als pakket samenstellen. Van Boxem: “We werken veel met lowcosts zoals Vueling of Transavia, maar even goed kan je kiezen voor vertrek uit Duitse luchthavens over de grens, en we hebben realtime beschikbaarheden. Onze topbestemming is Spanje, maar in se vind je bij ons tal van zonvakantie-bestemmingen rond de Middellandse Zee. En we kunnen nu ook longhaulbestemmingen aanbieden dankzij deals met grote Nederlandse en Duitse touroperators, bijvoorbeeld Kaapverdië om maar iets te noemen.”

 

Groei bestendigen

De laatste jaren gaat het naar verluidt heel hard voor Prijsvrij.nl. In 2022 bedroeg de omzet minder dan 500 miljoen euro, vorig jaar haalde men de kaap van 760 miljoen euro. De nieuwe verantwoordelijke voor de Belgische markt ziet zijn aanstelling dan ook als een poging om die groei te bestendigen: “Prijsvrij was de voorbije jaren het snelstgroeiende reisbedrijf in Nederland. Of we zulke groeicijfers zullen kunnen aanhouden, dat lijkt ons onrealistisch. Om die groei toch te bestendigen, lijkt het niet onverstandig om meer in te zetten op de Belgische markt. Die kan dan bijdragen tot onze verdere groei,” luidt het.
Prijsvrij is trouwens al enkele jaren, sinds 2017, actief in België met Prijsvrij.be, en blijkens navraag bedraagt de hier gerealiseerde omzet al een mooi percentage van de bedrijfsomzet, maar België blijft toch nog een heel stuk kleiner van Nederland voor alle duidelijkheid. “Het feit dat we de voorbije jaren zonder daar veel op in te zetten toch al flink zijn gegroeid, sterkt ons in de overtuiging dat er wel degelijk extra groeipotentieel voor ons in België ligt.” Concrete ambities over aantal klanten of beoogde groeipercentages krijgen we niet te horen, maar duidelijk is wel dat Jeroen Van Boxem met enthousiasme aan dit nieuwe professionele avontuur start.

Van Boxem: “Mijn rol zal er vooral in bestaan om de zichtbaarheid van ons merk te vergroten, bijvoorbeeld door advertenties, audiovisuele spots en dergelijke meer. In Nederland zijn wij de tweede shirtsponsor van Feyenoord, dus ik sluit niet uit dat we in de toekomst in België ook zoiets doen. In het verleden hebben wij, na het faillissement van Neckermann, bijvoorbeeld aan de winnaar van het tv-programma ‘Homo universalis’ een reischeque gegeven. Maar even goed gaat het over het ‘vervlaamsen’ van nieuwsbrieven die we uitsturen, contact leggen met hotelketens en/of partners die Belgische klanten appreciëren, enzomeer.”

“Ik ben alleszins van plan om veel events te bezoeken en mezelf meer bekend te maken. Christophe Lievens (Corendon) ken ik wel, naar iemand als Tim Van den Bergh (Sunweb) kijk ik wel op. Maar verder is de Belgische reiswereld voor mij een relatief nieuw gegeven. Dit gezegd zijnde: ik heb uiteraard mijn ervaring in de rugzak zitten,” dixit Jeroen nog. Alleen: die beoogde grotere naamsbekendheid en marktpenetratie van Prijsvrij.be richt zich niet naar de reisagent. “Daar zal ik niet veel zaken mee doen.”
Voorlopig staat de uitbouw in België trouwens gelijk aan ambities richting Vlaanderen. “Maar als blijkt dat er ook in Wallonië interessant groeipotentieel kan zijn, gaan we dat zeker bekijken,” verduidelijkt hij nog.

D-Reizen

Crisissen bieden opportuniteiten, en dat was ook tijdens corona het geval voor Prijsvrij. Zij hebben in 2021 de ter ziele gegane grote Nederlandse reisbureauketen D-Reizen overgenomen. “Daar bereiken we een ander publiek mee dan onze onlineklanten, daar kunnen we ook meer maatwerk bieden.”
“Er zijn, aldus Van Boxem, voorlopig nog geen concrete plannen om D-reizen ook op de Belgische/Vlaamse markt actief te laten worden. Of dat in de toekomst mogelijks wel gebeurt, daarover bestaat nog onduidelijkheid -of dat laat men alsnog liever in het ongewisse”. (EB)

 

Foto’s @ Prijsvrij, Van Boxem, D-Reizen