30/05/2022- Nadat de luchthaven Amsterdam Schiphol de afgelopen weken zwaar onder vuur lag wegens de grote chaos die er voor vertrekkende passagiers heerste, heeft de Nederlandse luchthaven nu een actieplan voor deze zomer vrijgegeven. Opvallend daarin is dat, naast het aanwerven van extra personeel, de luchthaven er alles aan wil doen om deze zomer minder passagiers met 100% handbagage over de vloer te krijgen…

Het volledige plan bestaat uit vier actielijnen: het werven van nieuwe medewerkers, het aantrekkelijk maken van te werken op Schiphol, het optimaliseren van de doorstroming en het creëren van een maakbare operatie.

 

Nieuwe medewerkers

Net als op andere luchthavens werd tijdens de lange Covidperiode veel personeel dat werkzaam was op Schiphol noodgedwongen ontslagen of stapten ze zelf – omwille van technische werkloosheid- over naar andere (wel draaiende) sectoren. Intussen is duidelijk dat veel van hen ook niet geneigd is om snel terug te keren naar hun voormalige job.

Maar wat het aanwerven van nieuw medewerkers en het daarbij aantrekkelijker maken van te werken op de luchthaven betreft, is de luchthaven al volop initiatieven aan het nemen (zoals een grootse banenmarkt/jobdag op 11 juni).

 

Minder handbagage

Maar Schiphol heeft ook extra maatregelen in kaart gebracht om de doorstroming in de terminal te optimaliseren. Een voorbeeld is de inzet van ‘securitycoaches’, die reizigers helpen zo snel mogelijk door de beveiligingscontrole te gaan. Ook gaat Schiphol in overleg met luchtvaartmaatschappijen om te onderzoeken op welke manier de hoeveelheid handbagage kan verminderen.

Want hoe meer handbagage, hoe langer de wachtrijen aan de – tijdens topdagen nu onderbemande- security check lines. En laat dat nu het grootste probleem geweest te zijn de afgelopen weken. Verschillende reizigers stonden vaak uren aan te schuiven voor deze handbagage controle en misten daardoor soms zelfs hun vlucht.

Alleen rekenen nu veel airlines nog extra kosten aan voor het inchecken van bagage, terwijl een trolley tot 10 kg in handbagage bij veel luchtvaartmaatschappijen nog gratis mee mag. Ook bleken verschillende vluchten de afgelopen weken – in de chaos en door gebrek aan bagagepersoneel – zonder ruimbagage vanuit Amsterdam Schiphol te zijn vertrokken zodat passagiers nog meer geneigd waren om enkel handbagage mee te nemen. Dus ook daar moet een oplossing in meer personeel worden gezocht.

 

Creëren maakbare operatie 

De laatste actielijn is ervoor te zorgen dat de situatie op Schiphol ‘maakbaar’ is. Dat wil zeggen dat het aantal vluchten en reizigers overeenkomt met de hoeveelheid die het beschikbare personeel op dat moment aan kan. Onderdelen hiervan zijn verbeterde afstemming met luchtvaartmaatschappijen over de planning, het uitplaatsen van vluchten naar regionale luchthavens en de reeds aangekondigde aangepaste slotregels.

“Het is niet zo dat reizigers niet meer in de rij zullen staan, maar wel de belofte dat wij er alles aan doen om reizigers een voorspelbare en aangename Schiphol-ervaring te bezorgen” aldus Dick Benschop, President & CEO van Royal Schiphol Group.

 

Foto’s @ Amsterdam Schiphol Airport