De krokusvakantie is een topper als het op skivakanties aankomt, maar helaas loopt het ieder jaar voor vele skiërs ook mis, met breuken of andere letsels tot gevolg. Travel Like A Pro vloog afgelopen vrijdag mee met de zogenaamde “gipsvlucht” van reisverzekeraar Europ Assistance, die elke krokusvakantie opnieuw verschillende onfortuinlijke wintersporters die bij hen een reisbijstandsverzekering afsloten, met een speciaal chartervliegtuig naar België repatrieert…

Zoals elk jaar is de krokusvakantie voor de Belgen de gelegenheid bij uitstek om massaal naar de sneeuw te trekken. Voor Europ Assistance breekt dan telkens opnieuw een bijzonder drukke periode aan. Een skivakantie brengt namelijk heel wat risico’s met zich mee, zowel op de piste als op de weg. De bijstandsverlener ontving 5.198 oproepen (van vrijdag 21 februari tot en met donderdag 27 februari), met een piek van 911 oproepen op maandag 24 februari. Die oproepen komen uit vakantiebestemmingen over de hele wereld en gaan over verschillende onderwerpen, maar in totaal werden in 1 week tijd toch 148 medische skidossiers geopend, waarvan 11% in een ziekenhuisopname resulteerde. De skibestemmingen met het grootste aantal medische skidossiers zijn Frankrijk (55%), Oostenrijk (18%) en Italië (17%).

 

240 gerepatrieerden

240 vakantiegangers moesten door Europ Assistance naar huis worden gerepatrieerd. Dat kan op verschillende manieren: per ambulance over de weg, per trein of met een gewone lijnvlucht- naargelang de hoogdringendheid of medische toestand van de patiënt, maar 34 van hen- 16 patiënten en 18 familieleden- werden afgelopen vrijdag vanuit de Alpen gerepatrieerd met een speciale gipsvlucht vanuit Grenoble in samenwerking met Brussels Airlines. Aan boord bevinden zich een arts, 2 verpleegkundigen en verschillende assistenten die elke patiënt gedurende de hele vlucht in het oog houden en het hen zo comfortabel mogelijk maken.

 

 

“De jongste patiënt aan boord van de speciale gipsvlucht dit jaar is 12, de oudste 69” vertelt Alda Boeyens, verpleegkundige aan boord. Alda heeft een voorgeschiedenis als spoedverpleegkundige in verschillende ziekenhuizen en werkt nu al jaren voor Europ Assistance. Geregeld begeleidt ze ook de repatriëring van patiënten uit het buitenland. “De meeste skiërs lopen de traditionele letsels aan de knieën of onderbenen op” vertelt Alda, “maar aan boord bevinden zich vandaag ook kinderen met pols-of armletsels, mensen met sleutelbeenbreuken, hersenschuddingen of zelfs ruggenletsels en/of gebroken ribben”.

Die laatsten moeten dan ook volledig plat gerepatrieerd worden, wat betekent dat er aan boord een zogenaamde “stretcher” wordt geïnstalleerd om de patiënt veilig en comfortabel te transporteren. En zo’n stretcher neemt al gauw de plaats in van 9 reguliere vliegtuigstoelen.

 

 

Uit cijfers van Europ Assistance blijkt trouwens dat meer dan 4 op de 10 skislachtoffers (44%) tijdens de krokusvakantie jonger is dan 20 jaar. Twee derde van deze categorie zijn jongens. En opvallend: de meeste ski/snowboardongelukken gebeuren in de namiddag. Roekeloos gedrag dat aangemoedigd door steeds professioneler skimateriaal of het filmen van zichzelf zijn –al dan niet in combinatie met off piste skiën, zijn vaak de oorzaak. Al durven sommige wintersporters tijdens de lunch ook wel eens een pintje of “schnaps” teveel nuttigen en beginnen ze dan overmoedig aan de middagski.

Grondige organisatie

De jaarlijkse gipsvlucht vereist een grondige organisatie want elke patiënt wordt van zijn vakantieadres of ziekenhuis waar hij in het buitenland werd opgenomen tot aan zijn deur thuis (of indien nog verder nodig: Belgisch ziekenhuis) gerepatrieerd. Europ Assistance neemt bij alle repatriëringen –ook de individuele- de hele mallemolen daarvoor op zich: het contact met de artsen ter plaatse, het regelen van vervoer –taxi of ambulance- tot aan de vertrekluchthaven, de verdeling van de patiënten aan boord (in functie van de meereizende arts en verpleegkundigen) tot de ophaling per taxi of ambulance na landing om weer thuis te geraken.

 

 

De hele operatie verloopt dan ook opvallend vlot. Op een goed uur tijd zijn alle patiënten op de tarmac van Grenoble veilig aan boord geholpen en kan het toestel richting Brussel opstijgen. De patiënten werden eerder die dag al opgepikt op hun skibestemming, soms op zelfs 3 uur rijden van de luchthaven. Sommige families reizen onvolledig met de gipsvlucht mee naar België. Veel wintersporters reizen immers met de wagen naar hun skibestemming en ook de auto moet dan natuurlijk weer thuis geraken. Maar indien er daarvoor een probleem blijkt (als bv de chauffeur het skislachtoffer is) dan regelt de bijstandsverzekering ook een ophaling van de wagen en zorgt ervoor dat die weer netjes thuis wordt afgeleverd.

 

In alle comfort naar huis

De sfeer aan boord van de gipsvlucht is gemoedelijk. Alle passagiers zitten comfortabel en krijgen plaats (en eventuele hulpmiddelen zoals kussens) om in alle rust het traject te overbruggen. De Brussels Airlines hostessen serveren drankjes en broodjes. De 3 medici aan boord zijn ontspannen, maar houden alle passagiers goed in de gaten. Indien nodig wordt medicatie toegediend.

“Repatriëren is meer dan gewoon mensen naar huis brengen” onderstreept verpleegster Alda. “Mensen begrijpen soms niet waarom ze vaak niet meteen de toelating krijgen om naar huis te vliegen wanneer ze uit een buitenlands ziekenhuis ontslagen worden. Maar de condities voor een patiënt kunnen in de lucht soms anders zijn dan op de begane grond. Zo is het zuurstofgehalte op grote hoogte bv al volledig anders, wat voor extra medische risico’s kan zorgen. Wij laten patiënten daarom soms beter iets langer ter plaatse stabiliseren dan ze te snel te repatriëren. Pas als de arts ter plaatse, onze eigen artsen én de medische dienst van de airline die de repatriëring uitvoert hun fiat geven, mag iemand per vliegtuig worden gerepatrieerd. Al begrijpen we natuurlijk dat iedereen liefst zo snel mogelijk thuis in zijn vertrouwde omgeving revalideert en we houden daar zeker rekening mee”.

Maar op deze gipsvlucht verloopt alles zonder noemenswaardige incidenten. Alle patiënten zijn blij dat ze op deze comfortabele manier door hun reisverzekering naar huis worden begeleid. Al hadden ze natuurlijk liever zonder brokken hun vakantie doorgebracht. Maar de meerwaarde van een (reisbijstands)verzekering leer je dus pas écht kennen wanneer je in niet gewilde toestanden terecht komt…