19/04/2022- De voorbije twee jaar zat de wereld, inclusief USA en Canada, op slot. Sinds de heropening van de grenzen afgelopen herfst is de interesse voor “Go west” meer dan geboomd, merken een aantal Noord-Amerikaspecialisten. De Visit USA-workshop voor reisprofessionals aanstaande donderdag komt dus op een ideaal moment!

 

“Wij zijn met United Airlines, dus ook gedurende de pandemie, heel de tijd blijven vliegen. De vlucht Brussel- Washington was lange tijd de enige verbinding tussen België en de VS. In andere landen als Portugal en Italië zijn de rechtstreekse vluchten richting de States opgeschort, niet zo dus in Brussel en daar zijn we best fier op,” vertelt accountmanager Eliane Swinnen. Naast passagiers heeft United ook heel veel cargo, bijvoorbeeld tonnen Pfizervaccins, vervoerd tijdens de pandemie.

Sinds de heropening van de grenzen “is er enorm veel vraag,” luidt het. “Dat de leisuremarkt als eerste heropstart, is niet zo verwonderlijk: “Dat is altijd zo geweest. We vliegen met een 787-toestel vanuit Brussel, da’s een best groot toestel, en de bezettingsgraad voor de vluchten zit goed. We vliegen intussen ook opnieuw naar Chicago en Newark.”

Swinnen ziet nog een reden voor het succes bij United Airlines: “Reizigers hebben, dankzij onze partnerships, een hele trits mogelijkheden om naar Amerika te reizen. Binnenkort kan je bijvoorbeeld met Brussels Airlines naar Londen en vandaar rechtstreeks naar Boston vliegen. Die flexibiliteit én het feit dat wij er altijd zijn geweest, net zoals wij voor de reiskantoren gedurende de pandemie altijd naar oplossingen zijn blijven zoeken, is voor reizigers en onze klanten-reisbureaus toch een servicefactor en zekerheid die niet onbelangrijk is!”

 

“Het is ontploft”

“We draaien overuren, het is werkelijk ontploft,” stelt Pieter Demuynck van Penta Reizen -die met “Penta’s USA” recent een aparte USA-touroperatorafdeling heeft – als we polsen naar de interesse voor de bestemming USA. “Het is één van de eerste longhaulbestemmingen die opnieuw is opengegaan, dat maakt dat het land een stapje voor heeft op andere verre bestemmingen. Maar pas op: de domestic market in de VS heeft tijdens de pandemie ook enorm geboomd. Amerikanen zijn massaal naar bijvoorbeeld Wyoming/Yellowstone en/of Florida getrokken, die bestemmingen hebben enorm goed geboerd -en dat zorgt natuurlijk voor stijgende prijzen, ook voor overseas clients.

Dit gezegd zijnde: klassiekers als New York en de West Coast blijven voor het gros van de kandidaat-reizigers een droombestemming. “Mensen die in het hoogseizoen reizen, moeten rekening houden met een meerprijs voor hotels en de beschikbaarheid van huurwagens, de vluchtprijzen vallen nog mee. We merken wel dat klanten ook een Oregon, Washington State of rondrit door Texas willen doen, maar dat zijn meestal mensen die al in de States hebben gereisd, dat is zeker niet de meerderheid. Net zozeer zien we nu al eens een tien- of twaalfdaagse trip opduiken. Het zijn mijns inziens tekenen dat mensen tijdens de pandemie beslist hebben om de lijstjes die ze hadden effectief af te vinken. Maar dat is goed voor ons” aldus Demuynck.

 

3000 klanten in New York

“Connections had afgelopen paasvakantie zelfs 3000 landgenoten in de Big Apple zitten”, meldt Frank Bosteels. Dat is een opkikker voor de Belgische gids Patrick Van Roosdael aldaar: die heeft de voorbije maanden veel minder omhanden gehad. ”De VS blijft met stip onze belangrijkste longhaulbestemming, mooi verdeeld tussen New York en de West Coast annex de nationale parken,” klinkt het. Een keuze met andere woorden voor de klassiekers.

 

Autenticiteit

Ook Geert Raes van Wings ‘n Wheels Travel is niet ontevreden over de evolutie van de interesse –“die is enorm groot”-, en “naarmate de vertrekdatum nadert, wordt de bereidheid om die interesse om te zetten in een boeking groter,” stelt hij. Dat de prijzen momenteel in de lift zitten, neemt men erbij: “Wie naar de States reist, is zich daarvan bewust en is ook bereid die meerprijs te betalen.”

“Gezinnen kiezen voor de klassiekers: de West Coast en Florida zijn populair. We merken wel dat jonge senioren, zeker als ze al eens naar de VS zijn geweest, iets anders durven kiezen” aldus Raes. “Men wil ook wat meer tijd nemen, men kiest voor een groene omgeving of een formule Under Canvas met glampingaccommodaties in de natuur (in de wijde regio tussen Denver en California). Die laatste formule is zeker niet goedkoop, maar biedt wel autenthieke ervaringen. En daar zijn mensen blijkbaar naar op zoek.”

 

Meer verwennerij

Visit USA-voorzitter Elke De Winne (USA Travel) bevestigt wat haar collega’s melden: “Ook bij ons lopen de aanvragen heel vlot binnen, we kunnen soms amper volgen. We zitten nog niet op het niveau van voorheen, maar de evolutie is in elk geval positief. De vraag naar de regio is heel sterk.”

Ze ziet twee grote trends: “Enerzijds kiezen klanten voor meer verwennerij: ze boeken al eens een businessclassticket, kiezen voor een privégids, dat soort dingen. Anderzijds zijn er gezinnen: daar zie je wel interesse maar ook een wat meer afwachtende houding. Dat valt niet alleen te verklaren door de vreselijke gebeurtenissen in Oost-Europa, maar heeft allicht ook te maken met de evolutie van de prijzen en de levensduurte in het algemeen.” Klanten kiezen ook bij USA Travel in eerste instantie voor de klassiekers. “Maar af en toe duikt ook wel eens een Oregon of zo op.”

 

Huurwagens knelpunt

Alle gesprekspartners benadrukken dat de Amerikaanse huurwagenmarkt zwaar onder druk staat. Geert Raes: “Na het debacle van Hertz hebben ze hun vloot moeten verkopen. Daar bovenop komt dat door corona verhuurfirma’s gestopt zijn met het vernieuwen van hun vloot en/of dat contracten zijn stopgezet. En tegelijk zijn de Amerikanen massaal in eigen land gaan reizen. Al die factoren samen zorgen ervoor dat wie dezer dagen een huurwagen zoekt, en dat is toch wel een basisvereiste om een roadtrip te kunnen maken, geconfronteerd wordt met het gegeven dat je niet zomaar een verhuurkantoor kan binnenstappen en keuze krijgt uit een heel gamma wagens. Integendeel: je moet echt vooraf reserveren, anders kan je in een situatie belanden dat er weinig of zelfs geen aanbod is! Het is zoals een café zonder bier: dat wil je niet meemaken.”
Pieter De Munck bevestigt: “Ik ben al een maand op zoek naar een minivan voor een familiegroep die naar Canada wil. Ik heb iedereen gecontacteerd, maar ik vind gewoon geen auto’s. Oké, in het middenklassesegment is de situatie minder problematisch, maar toch…”

Zakenreizen

Ook de zakenreizen richting Westen en de VS zit opnieuw in de lift, “maar in vergelijking met vroeger beslist men nog veel korter bij afreis,” laat Eliane Swinnen van United Airlines nog verstaan. “Bedrijven en zakenmensen hebben tijdens de pandemie veelvuldig online meetings gebruikt, maar nu het weer kan, zien en horen we toch wel dat voor de finale contractondertekening het mekaar fysiek ontmoeten opnieuw in de lift zit.”

Pieter Demuynck van Penta’s USA beaamt: “Uit mijn contacten met West-Vlaamse bedrijven merk ik dat er, ondanks de economische onzekerheid, toch opnieuw en ad hoc aan prospectie wordt gedaan en dat vertegenwoordigers weer richting de VS beginnen reizen.”

Eliane Swinnen: “In juni staat een economische missie naar de VS gepland. De interesse van bedrijven en kmo’s om mee te reizen is heel groot.”

 

In de pipeline

Nog even meegeven dat het huidige vluchtaanbod richting de VS op termijn allicht nog aangevuld wordt. De touroperatingwereld kijkt alvast reikhalzend uit naar de (nog niet bevestigde) heropstart van de Atlantavlucht van Delta Airlines, “een ideale hub om het zuiden van de VS te verkennen”, klinkt het. En Air Belgium heeft plannen om naar het westen van de VS te vliegen, naar San Francisco en Los Angeles. Hoe meer mogelijkheden er zijn, des te beter voor de klant, stellen de TO’s unisono.

Pieter De Munck wijst tot slot nog op de plannen om op Brussels Airport alle Amerikaanse douaneformaliteiten via prescreening voor vertrek te laten gebeuren -naar analogie met wat gebeurt in Brussel-Zuid door de Britse douane voor Eurostarreizigers naar Londen en de UK. “Zoiets bestaat nu al in Dublin. Als dat effectief zou van start gaan, betekent dat dat de vlucht uit Brussel als een binnenlandse vlucht wordt behandeld en dat bijvoorbeeld bagage in de VS meteen kan worden doorgecheckt. Dat kan Brussel ook extra klandizie opleveren uit de buurlanden. Het akkoord daarover is getekend, maar wanneer het effectief gerealiseerd wordt, daarover zijn nog geen details bekend.”

En Canada?

Ook voor die andere Noord-Amerikaanse bestemming Canada merken ze bij Air Transat dat de interesse, “zowel in de B2C- als B2B-markt”, in de lift zit, een geluid dat we ook in de markt al genoteerd hebben. “Het feit dat Canada vanaf 1 april geen bijkomende eisen meer stelt aan volledig gevaccineerde reizigers is zeker ook een positieve zaak”, dixit Tom Albrand van de airline. Zij starten hun vluchten Brussel-Montréal in de maand mei opnieuw op. “Wij zitten voor de zomer al goed vol, maar Oost-Canada heeft uiteraard nog troeven buiten het hoogseizoen: denk maar aan de Indian summer,” klinkt het. “Bovendien zijn we volop bezig met onze vlootvernieuwing en nieuwe codeshare-overeenkomsten. Zodoende kunnen we ons divers cliënteel tal van opties bieden om ook verder in Canada te reizen. En vergeet niet: je kan niet enkel vanuit Brussel vertrekken, we hebben ook, via de TGV, een heel goede verbinding met Parijs en vertrek van daaruit.”

 

Visit USA workshop voor reisprofessionals

De Visit Usa workshop vindt plaats aankomende donderdag 21 april. Er zijn reeds een honderdtal reisagenten ingeschreven en ook heel wat Amerikaanse partners zakken af naar Kontich. Reisprofessionals die nog willen inschrijven, kunnen dat via THE RELAUNCH EVENT THURSDAY APRIL 21st, 2022 (2) (office.com)

EB