1/4/2022- Vanaf vandaag gaat de Belgische vliegtaks in. Dit is helaas geen 1 april grap want elke vliegtuigpassagier die vanuit een Belgische luchthaven opstijgt, betaalt dus een beetje extra. Maar hoeveel bedraagt die taks? Geldt het ook voor wie voor 1 april boekte? En is het dan goedkoper om vanuit een buitenlandse luchthaven op te stijgen? Travel Like A Pro zocht het uit! 

 

Vanaf vandaag, 1 april 2022, moeten luchtvaartmaatschappijen die vanuit een Belgische luchthaven vertrekken, een vliegtaks (de zogenaamde “inschepingstaks”) betalen aan de Belgische overheid en dit voor elke passagier. Dit is helaas geen 1 april grap want de taks zal worden doorgerekend aan de reiziger. Dit betekent dus dat vliegen zowieso een beetje extra zal kosten.

 

 

Beperkt bedrag

De vliegtaks is echter een beperkt bedrag en varieert volgens de afstand en de bestemming:

  1. Voor een korteafstandsvlucht, d.w.z. tot 500 kilometer bedraagt de taks 10 Euro per ticket.
  2. Voor een middellangeafstandsvlucht (verder dan 500 kilometer maar binnen de zogenoemde Europese Economische Ruimte dwz alle EU-landen plus Liechtenstein, Noorwegen en IJsland of naar het Verenigd Koninkrijk of Zwitserland) bedraagt de taks 2 Euro per ticket.
  3. Voor een langeafstandsvlucht (elke andere vlucht) wordt er 4 Euro per ticket gerekend. Korteafstandsvluchten worden dus het meest getaxeerd.

Daarmee wil de overheid reizigers aansporen om voor korte reisafstanden alternatieve vervoersmiddelen te verkiezen” zo luidt de officiële verklaring voor de ingevoerde vliegtaks.

 

Hoe moet die taks worden betaald?

Wie nu een vlucht boekt, ziet de taks automatisch inbegrepen in de betaalde ticketprijs. Voor vluchten geboekt vóór 1 april, maar met vertrekdatum vanaf vandaag betalen de meeste airlines zoals TUIfly, Air Belgium en Brussels Airlines zelf die taks aan de overheid. Maar airlines mogen de taks ook nog invorderen bij de passagiers wanneer ze in hun algemene voorwaarden duidelijk hebben bepaald dat ze dergelijke kosten mogen doorrekenen aan de reiziger. Dit is bv bij lowcost airline Ryanair het geval. De vervoersvoorwaarden van Ryanair bevatten immers een uitzondering voor nieuwe belastingen. Volgens diezelfde voorwaarden kan de reiziger er echter wel ook voor kiezen om af t zien van zijn/haar reis en een terugbetaling van de boeking te vragen.

 

Is vliegen vanuit een buitenlandse airline, dan plots voordeliger?

In de meeste van onze buurlanden is de vliegtaks al enige tijd geleden ingevoerd en is de gemiddelde taks zelfs duurder. Enkel omwille van de vliegtaks uitwijken naar een buitenlandse vertrekluchthaven is dus weinig zinvol. Terwijl in België de taks in voege gaat, is er in sommige buurlanden al zelfs sprake om te vliegtaks behoorlijk te verhogen.

 

Wat als je een privévlucht boekt?

Voor elke passagier die vanop Belgische bodem vertrekt met een “luchtvaartuig” (passagiersvliegtuig, privévliegtuig, helikopter, enz) zal de aanbiedende maatschappij een belasting moeten betalen en geldt de taks dus wel degelijk. De taks zal echter niet gelden voor transferpassagiers, bij afgeleide vluchten, voor militaire vluchten of bij vluchten die op dezelfde luchthaven aankomen als ze vertrokken waren (bv helicopter-rondvlucht, enz).