07/02/2023- Het verkeer op de Europese luchthavens is in 2022 bijna verdubbeld ten opzichte van het (Corona)jaar voordien, maar het totale aantal passagiers op alle Europese luchthavens samen bleef vorig jaar wel nog zo’n 21% onder het pre-Coronaniveau (2019). Maar hoopgevend: 1 op 5 Europese luchthavens haalt wel al dezelfde cijfers als voor Corona.

Alle Europese luchthavens samen mochten vorig jaar 1,94 miljard reizigers verwelkomen, zo blijkt uit de cijfers van luchthavenfederatie ACI Europe, die vandaag werden vrijgegeven. Daarmee bleven ze nog 21% onder het niveau van 2019, voor de coronapandemie uitbrak. “De toename van het passagiersverkeer vorig jaar was fenomenaal”, aldus Olivier Jankovec, algemeen directeur ACI Europe. “Het startte aan het begin van de lente toen de meeste reisbeperkingen eindelijk werden opgeheven, dan volgde een hoge vlucht in de zomer en nadien bleef het passagiersverkeer veerkrachtig.”

Nog geen volledig herstel

“Maar er is nog geen sprake van een volledig herstel, voegt Jankovic daaraan toe. “De Europese luchthavens hadden eind 2022 nog steeds een tekort van 500 miljoen passagiers in vergelijking met de cijfers van voor de Coronapandemie.”

 

Regionale luchthavens herstellen snelst

Volgens ACI Europe slaagde 27 procent van de luchthavens er vorig jaar wel in om opnieuw minstens evenveel passagiers te verwelkomen als in 2019. Maar opvallend: het gaat dan vooral om kleinere, regionale luchthavens.
De verklaring daarvoor is niet onlogisch. De beste prestaties in vergelijking met 2019 kwamen immers van luchthavens die vooral afhangen van leisure travel, met een aanzienlijke aanwezigheid van lowcost airlines en met geen of weinig vertrekken/aankomsten naar/van Azië (waar er vorig jaar nog heel wat reisbeperkingen golden).

Eén van die luchthavens is Brussels South Charleroi Airport, waar enkele grote lowcostspelers zoals het Ierse Ryanair en het Poolse Wizz Air tot de grootste klanten behoren. De Waalse luchthaven ontving in 2021 alweer een recordaantal van bijna 8,3 miljoen passagiers, net iets meer (0,6%) dan in 2019. Brussels South Charleroi Airport was daarmee ook de enige luchthaven in België die alweer op pre-Coronapeil eindigde.
Brussels Airport, klokte vorig jaar af op bijna 19 miljoen passagiers, of 72% van het niveau van voor de coronacrisis.

 

Drukste Europese luchthavens

De drukste passagiersluchthavens in Europa waren vorig jaar Istanbul (64,3 miljoen reizigers), London Heathrow (61,1 miljoen reizigers), Parijs Charles-de-Gaulle (57,5 miljoen reizigers), Amsterdam Schiphol (52,5 miljoen reizigers) en Madrid (50,6 miljoen reizigers). Maar zelfs Istanbul kende ondanks die eerste plaats nog een verlies aan passagiers van 22,6% tov 2019.

Jankovec toont zich wel voorzichtig positief voor 2023: “Ondanks de onzekerheid van dit jaar over de oorlog in Oekraïne en de druk op het aanbod door de capaciteitsvermindering van de luchtvaartmaatschappijen tijdens de pandemie, zien we de verkeersvooruitzichten beter worden, nu de tegenwind van de vraag “enigszins afneemt” door de heropening van China, de afnemende recessievrees in Europa en de dalende inflatie”, zo klinkt het.
ACI Europe vertegenwoordigt meer dan 500 luchthavens in 55 landen, waarlangs meer dan 90% van het commerciële vliegverkeer in Europa plaatsvindt.

Cijfers @ ACI Europe