04/06/2024- Bijna 5 miljard mensen zullen dit jaar met het vliegtuig reizen en dat is meer dan ooit. Dat voorspelt althans internationale luchtvaartassociatie IATA. Daarmee lijkt de luchtvaartsector definitief hersteld van de coronapandemie, al blijven de winstmarges per passagier behoorlijk mager.

“De behoefte om te vliegen is nog nooit zo groot geweest”, aldus IATA-directeur Willie Walsh. Het vorige record dateert van 2019, het jaar voor het uitbreken van de coronacrisis. Toen namen wereldwijd meer dan 4,5 miljard mensen het vliegtuig. Op basis van voorlopige IATA cijfers lijkt dat aantal vorig jaar bijna overtroffen.

Winstgevendheid vergroten

Voor luchtvaartmaatschappijen is een grote vraag naar vluchten cruciaal, want zo kunnen zij volgens Walsh hun winstgevendheid vergroten. “Winstgevendheid laat hen toe te investeren in producten die voldoen aan reizigersbehoeftes en in duurzaamheidsoplossingen die we nodig hebben om tegen 2050 op een zero koolstofuitstoot uit te komen”

Die winst zal voor dit jaar trouwens hoger uitvallen dan IATA eerder verwachtte. Zo ging IATA eind vorig jaar nog uit van bijna 26 miljard dollar nettowinst voor de luchtvaartsector, nu verwacht het een positief resultaat van ruim 30 miljard dollar. Dat zou een verbetering zijn ten opzichte van 2023, toen er 27 miljard dollar overbleef.

De winsten staan in schril contrast met het verlies van 140 miljard dollar dat de luchtvaartsector leed in coronajaar 2020.

Slechts 5,6 Euro winst per passagier

“De luchtvaartsector is dan wel op weg naar duurzame winsten, maar er is nog een stevige kloof te overbruggen”, meldt Walsh. “Het feit dat er wereldwijd gemiddeld maar 6,14 dollar per passagier wordt verdiend (volgens de huidige wisselkoers zo’n 5,6 Euro), geeft aan hoe mager onze winsten zijn. Op veel plaatsen in de wereld kan je daarvoor zelfs geen koffie meer krijgen.”

Een groot probleem stelt zich bij het uitblijven van voldoende toestellen en vliegtuigonderdelen. Daardoor kunnen de airlines hun vluchtcapaciteiten niet altijd handhaven en zeker niet aan stijgende vragen voldoen. Naar verwachting zal er in 2024 een voorraad van 38,7 miljoen vluchten beschikbaar zijn. Dit is 1,4 miljoen vluchten minder dan de vorige ramingen (december 2023), wat grotendeels kan worden toegeschreven aan het vertragende tempo van de leveringen als gevolg van aanhoudende problemen met de toeleveringsketen in de luchtvaartsector. Zo zal het aantal geplande vliegtuigleveringen voor 2024 naar verwachting 1.583 bedragen, wat 11% minder is dan de verwachtingen die enkele maanden geleden werden gepubliceerd en waarin werd verwacht dat in 2024 1.777 vliegtuigen aan de wereldwijde vloot zouden worden toegevoegd. Luchtvaartmaatschappijen zetten grotere vliegtuigen in als verzachtende strategie.

 

Azië grote winnaar in 2024

Het meeste winstgroei voor 2024 tov vorig jaar verwacht IATA dit jaar in de regio Azië-Pacific. Dat komt volgens de luchtvaartassociatie door een herstel in het aantal binnenlandse vluchten in China, Japan en Australië. Noord-Amerika blijft dan weer algemeen de meest winstgevende regio, gevolgd door Europa. Al wordt er wel rekening gehouden met de genoemde toeleveringsproblemen, stakingen en hoge rentetarieven die de winstgevendheid nog negatief zouden kunnen beïnvloeden.