Vorige week vond in de Verenigde Staten de IPW vakbeurs voor inkomend toerisme plaats. Place to be was dit jaar Chicago. Traditiegetrouw tekenden opnieuw heel wat Belgische reisprofessionals, gespecialiseerd in reizen naar Noord-Amerika, present om de laatste toeristische nieuwigheden van het land te ontdekken. Tijdens IPW 2025 onthulde Brand USA zijn ambitieuze nieuwe campagne “America the Beautiful”, een wereldwijd initiatief dat het rijke en diverse aanbod van de Verenigde Staten op een frisse manier in de kijker moet zetten.

De campagne wordt ondersteund door het nieuwe platform AmericaTheBeautiful.com, dat gebruikmaakt van artificiële intelligentie om internationale reizigers te inspireren met gepersonaliseerde reisroutes en ervaringen. Op de website van de campagne vind je ook alle informatie over visa en ESTA.

Over de toegankelijkheid van het land gaf beroepsvereniging Visit USA vorige maand overigens nog een informatief webinar. Je kan dit nog steeds bekijken op het YouTube kanaal van de organisatie.

 

Feestjaar 2026

Dataland in Los Angeles foto @Dataland

Met het oog op een indrukwekkend decennium vol grootschalige evenementen – van het 250-jarig jubileum van de VS (America250), de Route 66-centennial en de FIFA World Cup in 2026 tot de Olympische Spelen in Los Angeles (2028)- positioneert Brand USA het land als dé bestemming bij uitstek.
Nieuwe attracties zoals het Mattel Adventure Park in Kansas, het Museum of BBQ in Kansas City en Dataland in Los Angeles, het eerste museum voor AI-kunst, bewijzen nogmaals hoe veelzijdig en vernieuwend het Amerikaanse reisaanbod blijft.

Uiteraard blijft het land ook een perfecte bestemming voor natuurliefhebbers, met onder meer de nieuwe Adirondack Rail Trail in New York. Kortom: de Verenigde Staten zijn meer dan ooit klaar om internationale bezoekers met open armen te ontvangen.

 

Belgische get together in Chicago

Ook België liet zich van zijn beste kant zien. De Belgische delegatie bestond uit enthousiaste reisprofessionals, luchtvaartpartners en media, waarvan we de meeste zondagmiddag konden spreken tijdens de gezamenlijke get-together van Visit USA België en Visit USA Nederland op zondagmiddag. Het succesvolle evenement vond plaats op een droomlocatie: op het ruimte en schaduwrijke terras van Millennium Hall, recht onder de iconische Bean in Millennium Park.

De sfeer zat er meteen in, met veel belangstelling en zelfs wachtrijen om binnen te geraken. Voorzitter Ludwig Verbruggen sprak zijn dank uit naar de leden en aanwezigen, en benadrukte het belang van samenwerking binnen het netwerk. Belgisch Ere-Consul in Illinois, Paul Van Halteren, tekende ook present. Een bijzondere dank ging uit naar sponsors Travel Portland en Travel Oregon, die het event mee mogelijk maakten. Meer informatie over Visit USA België vind je op de (gloednieuwe) website van de organisatie.
Travel Express Benelux/Travel Like A Pro reporter Leentje sprak ook met enkele van de belangrijke Belgische spelers over hun blik over de uitdagingen en trends onder het huidige Amerikaanse presidentschap. Een verslag van deze gesprekken lees je hier.

 

Wat is IPW?

IPW (ook gekend als “International Pow Wow) is de belangrijkste internationale reismarkt van de Verenigde Staten. Afgelopen week brachten meer dan 5.000 deelnemers – waaronder bijna 1.800 internationale en Amerikaanse reisinkopers en media – miljarden aan toekomstig toerisme op gang. Het event genereert naar schatting 26 miljard dollar aan toekomstige reizen naar de VS en biedt duizenden inkopers de kans om nieuwe bestemmingen, accommodaties en attracties te ontdekken. De contacten en deals die op de beursvloer gesloten worden, zorgen voor extra bezoekers en bestedingen in elke uithoek van het land. (LDL)

 

Lees ook: Belgische USA-specialisten: “Toeristen worden nog steeds met open armen ontvangen”

Belgen & Nederlanders op IPW Chicago 2025: vlnr Jeroen Vincken (Joker Reizen), Gerrit De Vos (ATI), Stefan Raes (Wings ‘n Wheels), Yannick Melsen, Sarah Vandermaesen (Connections), Etienne Denil, Ruben Gryson (Exciting West) Charlotte Van de Sompele (Exciting West), Ludwig Verbruggen (Joker Reizen), Isabelle Neely (Via Americana Utah), Trui Moerkerke (Via Americana Detroit), Sebastiaan Klijnen (Hey! USA), Alexander Vanryckeghem (United Airlines), Pieter Demuynck (Penta’s USA), Paul Van Halteren (Ere-Consul), Olivier Vandenbroucke (USA Travel), Leentje De Leeuw (Journalist & Via Americana Chicago), Connor De Vos (Alon Tourism Solutions) en Andries Willekens (Travalco)