30/03/2022- Er worden sinds de Coronacrisis veel meer vluchten per private jet ondernomen. Niet alleen in België, maar ook in de rest van de Europese Unie.

Dat blijkt uit een studie van het Nederlandse milieuadviesbureau CE Delft, dat werd bekendgemaakt door Greenpeace Het aantal privévluchten in de EU zou tussen 2020 en 2022 maar liefst met 64% zijn gestegen. In België is er zelfs sprake van bijna een verviervoudiging.

 

“Alarmerende toename”

De “alarmerende toename van privéjetvluchten” word aan de kaak gesteld door de milieuorganisatie Greenpeace, die verwijst naar gegevens uit een studie in opdracht van het Nederlandse milieuadviesbureau CE Delft. Waar in 2020 in totaal 2.794 privévluchten vanuit België vertrokken, waren dat er in 2022 al 10.618.

België staat daarmee nu op de achtste plaats van EU-landen met de meeste privévluchten in 2022. CE Delft berekende dat vluchten met privéjets vanuit België in 2022 41.000 ton CO2 uitstoten, evenveel als de gemiddelde jaarlijkse uitstoot van 278.310 auto’s.

 

Korste en populairste routes

De kortste route waarvoor privéjets, opstijgend vanuit België, werden ingezet was tussen Kortrijk en Moeskroen, een afstand van slechts 9,26 km. In één jaar worden zo’n 10 of meer dergelijke vluchten geregistreerd. Anderen reisden iets verder, waarbij Brussel-Parijs (545 vluchten) en Brussel-Genève (407 vluchten) tot de populairste behoren. Maar de meest gevlogen route vanuit België per private jet was die tussen Brussel en Londen, goed voor 647 vluchten.

De populairste vertrekluchthaven voor private jets in ons land is momenteel Brussels Airport (4.346 vluchten in 2022), voor Antwerpen (2.228 vluchten in 2022) en Charleroi (1.322 vluchten in 2022)

 

Frankrijk: Verbod op onverantwoorde privévluchten

Greenpeace wil dat België mee pleit voor een Europees verbod op privévluchten, zoals in Frankrijk al deels gebeurde. Frankrijk kreeg in december immers groen licht van de Europese Commissie om vluchten met privéjets te verbieden tussen grote steden in het land, waarvoor treinen in minder dan tweeënhalf uur goede alternatieven bieden. De EU-luchthavens waaruit de meeste private jets opstijgen, liggen dan ook niet toevallig in Frankrijk, nl Nice Cote d’Azur Airport en Paris Le Bourget Airport.

De hele studie kan je hier terugvinden. Opmerking: De vluchtgegevens omvatten ook medische of militaire vluchten, zolang deze vluchten werden uitgevoerd met toestellen die gewoonlijk in de zakenluchtvaart worden gebruikt. Maar volgens de EBBA maken deze maar 15% van alle vluchten uit.