22/02/2021- De nationale Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM wil een “toonaangevende touroperator” worden in Nederland én België. Vanaf het mogelijk is, zal de airline immers starten met het aanbieden van pakketvakanties onder de naam KLM Holidays. Maar bestaande touroperators spreken van concurrentievervalsing.
KLM nam zopas een meerderheidsbelang in Airtrade, dat zich specialiseert in de inkoop, verwerking en uitgifte van vliegtickets voor de reisindustrie. Airtrade werkt al langer samen met KLM want het bedrijf levert ook de technologie waarmee KLM al sinds 2015 via hun website klanten (via de Airtrade touroperatorlicentie) ook hotels en huurauto’s laat boeken (de zogenaamde KLM Package Deals). Volgens Harm Kreulen, directeur KLM Nederland, zal de markt van vakantiereizen post-Covid waarschijnlijk sneller weer op gang komen dan de markt voor zakenreizen. Daarom is het aanbieden van volwaardige pakketvakanties in Europa en de Nederlandse Antillen een logisch gevolg om het wegvallen van heel wat zakenreizen op te vangen.
Concurrentievervalsing
Maar verschillende bekende touroperators – die eveneens stoelen afnemen bij KLM- lieten vandaag hun ongenoegen al blijken en spreken over concurrentievervalsing omdat KLM miljarden staatssteun krijgt om de coronacrisis te overleven. “Wij vragen ons af of ze dat geld mogen gebruiken om ons concurrentie aan te doen’, aldus Corendon-directeur Steven van der Heijden. Ook bij Sunweb spreken ze over concurrentievervalsing. “Dat zou de overheid nooit mogen toelaten” meent Sunweb CEO Mattijs ten Brink.
Maar het Nederlandse Ministerie van Financiën liet al weten geen problemen te zien. “Om de efficiëntie van de bedrijfsvoering te kunnen verbeteren heeft KLM binnen de afspraken van het steunpakket wel de ruimte om dit soort type investeringen te kunnen doen” klinkt het vanuit de Nederlandse overheid.