Na enkele seizoenen waarin Europese bestemmingen zoals Spanje, Italië en Griekenland topfavoriet waren al vakantiebestemming bij de Belgen, komt Turkije nu weer helemaal terug. Een andere vakantiebeleving blijkt hierbij centraal te staan, zo blijkt uit de vaststellingen van touroperator TUI.
Eind februari wordt beschouwd als einddatum van de vroegboekperiode, tijdens dewelke traditiegetrouw meer dan de helft van de vakanties voor komende zomer worden geboekt. TUI stelde in die boekingen voor zomer 2018 een grote kentering in de tendens vast: na enkele seizoenen waarin de Europese bestemmingen topfavoriet waren, zijn de Turkse bestemmingen weer helemaal terug. Spanje en Griekenland blijven uiteraard heel populair, maar de grote winnaar is toch Turkije met 58% méér boekingen dan op hetzelfde ogenblik vorig jaar.
Andere vakantiebeleving
De andere vakantiebeleving in de Turkse hotels dan in de Europese is hierbij zeker bepalend. Naast de politieke rust die het land nu toch al enige tijd kent.
In Turkije blijft de vakantieganger immers veel vaker binnen zijn hotel. De reden is eenvoudig: alles is in het hotel aanwezig. Veel Turkse hotels zijn nog vrij nieuw en de infrastructuur is er moderner en grootser aangepakt dan op veel andere bestemmingen: verschillende à la carte restaurants, bars, aquaparken, een privéstrand, wellness, sportmogelijkheden, een miniclub en een uitgebreid animatieprogramma overdag en ‘s avonds.
All in formule viert hoogtij in Turkije
Een zeer belangrijk bijkomend voordeel is bovendien de quasi overal geldende all-in-formule waarbij alle faciliteiten in de prijs zijn inbegrepen. Alles kunnen meemaken zonder de portefeuille te moeten bovenhalen, is voor veel Belgische reizigers weer een bijzonder aantrekkelijke troef geworden. Turkije biedt voor hen een waaier aan mogelijkheden.
Dagelijkse vlucht
Op de Turkse Riviera (Antalya), de favoriete vakantieregio van de Belgen, programmeert TUI deze zomer een dagelijkse vlucht uit Brussel, 3 per week meer dan oorspronkelijk voorzien. Kusadasi blijft de familiebestemming bij uitstek en de Egeïsche kust (Dalaman) groeit het sterkst met 125%.