20/09/2021- Nordic Collection, een verzameling van 6 verschillende reisorganisaties, voegt een zevende merk toe aan hun portfolio. Met de overname van FLY and BiKE bouwt de organisatie hun reisaanbod verder uit met fietsreizen naar Azië, Afrika, Amerika en het Midden-Oosten en zet zo verder in op reizen naar natuurbestemmingen.
De basis voor FLY and BiKE werd 19 jaar geleden geplant bij Ilse Michielsen, de oprichtster van het merk. Tijdens een reis door Madagaskar op een overvolle en warme minibus besloot ze om vanaf dan de wereld te verkennen per fiets. De vrijheid en de intense beleving die ze ervaarde tijdens haar fietsavonturen wou ze graag delen met andere enthousiastelingen. Om de mensen te ontlasten van het logistieke aspect van een fietsreis richtte ze 17 jaar geleden haar eigen reisorganisatie op met de focus op fietsreizen op verre bestemmingen. “De voorbije jaren kende de reissector heel wat crisissen gaande van 9/11 tot vulkaanuitbarstingen tot de coronacrisis.
Na al deze jaren eenzaam deze woelige waters te doorzwemmen zocht ik een betrouwbare partner waarop ik als kleinere reisorganisatie kan terugvallen. Ik koos hierbij voor Nordic Collection omwille van het professionalisme en de puurheid die het merk uitstraalt. Samen met hun team hoop ik nog vele jaren met FLY and BiKE mijn reizigers gelukkig te mogen maken met een mooie fietsreis.” vertelt Ilse Michielsen.
Vreemde eend in de bijt?
FLY and BiKE lijkt op het eerste gezicht niet helemaal te passen binnen het rijtje van de andere merken van Nordic Collection. Terwijl Atacama, Galtic, Canada Travel Designers, Wild Alaska en MyHimalaya zich elk focussen op hun specifieke regio’s focust FLY and BiKE zich eerder op een type reizen: fietsreizen. Toch vult het nieuwe merk het Nordic Collection aanbod mooi aan gezien alle merken hetzelfde doel voor ogen hebben: de klanten een unieke reiservaring bezorgen waarbij natuur voorop staat. De Travel Designers die de reizen verkopen doen dit allemaal met dezelfde passie, expertise en een persoonlijke aanpak op maat van elke klant.
Van eenmanszaak tot bloeiend bedrijf met 7 reismerken
Nordic, het merk dat als oorsprong ligt aan Nordic Collection, ontstond in 1980 als eenmanszaak onder de naam Nordic Info met focus op reizen naar Noorwegen. In 2008 nam Maarten Raes Nordic Info over en bouwde het uit tot een succesvolle reisorganisatie die reizen aanbiedt naar het volledige Hoge Noorden onder de naam ‘Nordic’. Vanaf 2018 werden er – mede dankzij de fusie met Xplore the North – nieuwe merken toegevoegd aan het bedrijf waaronder Atacama, Wild Alaska, Canada Travel Designers, Galtic en MyHimalaya (in 2021). Deze merken werden samen met Nordic ondergebracht onder een overkoepelende organisatie: Nordic Collection.
Met de recente overname van FLY and BiKE telt de oorspronkelijke eenmanszaak ondertussen al meer dan 90 medewerkers die werken voor de 7 verschillende reismerken en actief zijn in maar liefst 6 continenten.