01/12/2021- Een aandachtige consument had het de afgelopen weken al gemerkt op zijn/haar Carrefour-kasticket: “comingsoon.carrefourreizen.be”. Een persbericht annex lancering van http://reizen.carrefour.be maakt het nu officieel: vanaf vandaag (1 december) breidt deze supermarktketen zijn productaanbod uit met reizen.

Carrefour heeft de afgelopen jaren zijn productaanbod al flink uitgebreid met gsm-abonnementen, kredietverlening enz,, maar nu komen daar dus ook reizen bij. Het aanbod is niet bepaald klein: op de website vinden we citytrips, all-inclusive verblijven, skireizen, vakantiehuizen, campings en autoverhuur, alsook schoolvakanties en last-minute vakanties tot een verblijf in pretparken, Disneyland Parijs en zogenaamde flash deals. De klant krijgt de keuze uit een plejade aan vertrekluchthavens, zowel in ons land als in de buurlanden. Er worden reizen aangeboden naar een 40-tal bestemmingen, van Frankrijk over de VS tot Tanzania en Thailand. Eén van de geplande bestemmingen (Marokko dat zijn grenzen heeft gesloten) heeft men intussen al moeten schrappen.

 

 

100% online-versie van Franse Carrefour Voyages

Het aanbod van de Belgische supermarktafdeling is een 100% online-versie van Carrefour Voyages bij onze zuiderburen, al wordt het Franse aanbod naar verluidt wel aangepast voor de Belgische klant. Reserveren kan online of via een callcenter, dat voorlopig enkel via mail bereikbaar blijkt. In tegenstelling tot in Frankrijk, waar meerdere supermarktmerken al reizen aanbieden en waar een miljoen klanten op deze manier op reis vertrekken, denkt Carrefour België er naar verluidt voorlopig niet aan om in haar Belgische supermarkten fysieke aanspreekpunten voor die reizenverkoop te openen. Van persoonlijke service is dus geen sprake in het businessmodel.

Wat dat laatste betreft: op diverse sites van Carrefour hypermarkten in ons land zijn wél fysieke TUI-shops (onder meer in Turnhout, Oudergem en Schoten) gevestigd. Desalniettemin laat TUI woordvoerster Sarah Saucin weten “dat TUI Carrefour Reizen, met wie we zij aan zij werken in Frankrijk, verwelkomt in de Belgische reissector. “Dat een nieuwe speler op de Belgische markt opduikt, toont vooral dat zij ons optimisme delen over de toekomst van de reissector. Voor ons verandert er niets.” zo klinkt het bij TUI

 

Consumentenbescherming

Op vragen over wie dergelijke reizen samenstelt voor Carrefour (gaat het om eigen producten dan wel is Carrefour in deze enkel een doorverkoopplatform?) en hoe het zit met de bescherming van die reizende consument valt op de website van deze nieuwe onlinespeler het volgende te lezen: “Als u een bestelling doet via de website reizen.carrefour.be, treedt Carrefour Voyages enkel op als tussenpersoon tussen u en de verschillende leveranciers. Voor de pakketreizen die gereserveerd worden via de website, wordt Carrefour Voyages per uitzondering beschouwd als de organisator van de reis, voor zover vereist door de Belgische wet van 1 november 2017.”

Carrefour Voyages blijkt trouwens een handelsmerk te zijn van Carrefour Voyages SAS en die is ingeschreven in het Franse Registre des Opérateurs de Voyages et de Séjours. Het bedrijf, opgericht in 1990, is ook in Spanje al actief als vakantieaanbieder.

Carrefour is niet de eerste grootdistributeur die zich op de reismarkt waagt. Collega-distributeurs in ons land hebben naar verluidt voorlopig geen plannen in die richting. Bij onze oosterburen en in Nederland heeft Lidl in het verleden ook de stap gewaagd om te starten met reizen verkopen. Afgelopen voorjaar raakte echter bekend dat men zowel in Duitsland als Nederland stopt met eigen touroperatoractiviteiten. Enkel als doorverkoper van reizen gaat men door. (EB)