26/09/2022- Het is er momenteel nog een zalige 29 graden en ook de komende maanden koelt het in Alicante nauwelijks nog zwaar af. Een heerlijke Spaanse bestemming dus waar het ook in het na-en voorjaar heerlijk vertoeven is, op amper 2 uurtjes vliegen van Brussel. En wie de bestemming wil ontdekken, kan – zowel voor businessredenen als voor leisure, verblijven in één van de 42 hotels op de bestemming. Of waarom niet logeren in een hostel of B&B? Een uitgebreid gesprek met Ángel Rodríguez, General Manager of the Hotel Meliá Alicante en Vice President van APHA (Asociación Provincial de Hoteles de Alicante)
Hoeveel hotels telt Alicante?
Rodríguez: “Alicante telt 42 hotels, gaande van 1 ster tot 5 sterren. Daarnaast telt onze bestemming ook verschillende hostels en talrijke B&B’s. In totaal goed voor maar liefst 6369 kamers en 12.700 bedden”.
Wie zijn de voornaamste hotelgasten in Alicante?
Rodríguez: “Alicante heeft zo’n breed assortiment aan toeristische troeven die ons tot een zeer aantrekkelijke bestemming maken, dat onze doelgroep ook behoorlijk divers is. Dat gaat van zakenreizigers die hier – het hele jaar door – een internationale conferentie komen bijwonen, sportliefhebbers die hier komen trainen tot de traditionele vakantieganger, die ons dan weer voornamelijk in het zomerseizoen bezoekt. We verwelkomen koppels, gezinnen, bedrijven, businessgroepen,… Qua marktaandeel komt 60% van de hotelgasten uit het buitenland, voornamelijk uit de rest van Europa waarbij het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, de Scandinavische landen, België en Nederland de koplopers zijn. De rest van onze hotelgasten zijn Spanjaarden vanuit andere regio’s in het land”.
Wat is de verhouding tussen business-en leisure hotels in Alicante?
Rodríguez: “Wanneer we stellen dat Alicante een groot en steeds stijgend hotelaanbod heeft, bedoelen we dat daarmee niet alleen letterlijk in het aantal accommodaties, maar ook in de flexibiliteit in geboden services. Onze hotels zijn dus hybride: 80% van de kamers kunnen zo de business hotelgast te slapen leggen, terwijl ze alle 100% een perfecte leisure ervaring kunnen bieden”.
Is er een grote vraag naar MICE- mogelijkheden in de hotels? En hoe promoten jullie die MICE mogelijkheden?
Rodríguez: “Uiteraard hebben we verschillende hotels in Alicante met grote ruime meeting rooms waar alle faciliteiten voor grote, middelgrote of kleine congressen op verzoek aanwezig kunnen zijn. We mikken ook echt op die kwalitatief hoge MICE-klanten. Zo wonen we de belangrijkste MICE beurzen bij en zijn we aanwezig op de grote MICE forums waar de zaken gebeuren”.
Wat is het aandeel Belgen en Nederlanders in de hotels?
Rodríguez: “Beiden markten zijn voor ons belangrijk en groeien jaar na jaar. Momenteel ziin ze gezamelijk al goed voor 7% van het totaal aantal gasten. En omdat we nog veel groeimarge zien, blijven we ook investeren in die Belgische en Nederlandse markt”.
Doet hotelassociatie APHA iets speciaals om Belgen en Nederlanders naar Alicante te lokken?
Rodríguez: “Ja, we organiseren eductours voor Belgische en Nederlandse reisprofessionals om hen vertrouwd te maken met de bestemming én ons hotelaanbod. Dit jaar hadden we er één voor elke van deze twee markten”.
Wat met hotelgasten die per wagen naar Alicante reizen? Is er voor hen parking beschikbaar?
Rodríguez: “Alicante is een middelgrote stad met uitstekend openbaar vervoer waarmee je overal geraakt. Dus je hebt je wagen niet echt nodig tijdens je verblijf wanneer je niet van plan bent de stad te verlaten. Maar wie met de wagen reist, vindt wel genoeg openbare parkings in de buurt van de hotels. En soms hebben hotels ook hun eigen plaatsen voor de gasten”.
Is er een verschil in aanpak in de hotels na de Covidcrisis?
Rodríguez: “Gedurende 2 jaar hebben we al onze hoteloperaties voortdurend op dagdagelijkse basis aangepast aan de heersende Coronafases. Zo konden we onze gasten in de meest veilige omstandigheden ontvangen. Gelukkig is de situatie intussen volledig genormaliseerd waardoor onze hotelgasten weer van de de meest optimale hotelbeleving kunnen genieten, net als voorheen”.
Wat zijn de voornaamste focuspunten van APHA nu?
Rodríguez: “Onze voornaamste doelstelling nu is de hele wereld te laten zien hoe fijn Alicante is. Niet alleen als toeristische (strand)bestemming, maar ook om te genieten van het leven van & in de stad, om te proeven van de hoogstaande gastronomie, om sporten uit te oefenen, om Spaans te leren, om speciale gelegenheden te vieren, om een professionele meeting te organiseren, enz. We focussen ons op de promotie van Alicante als een volwaardige bestemming: leuk, aantrekkelijk, veilig, cultureel end at allemaal op een goede locatie”.
Hoe gaan jullie als hotelassocciatie om met de sterke concurrentie van AirBnB?
Rodríguez: “We zeggen altijd dat concurrentie ons scherp houdt, maar we beschouwen AirBnb echter niet als een volwaardige concurrent. De klant die niet alleen een goede accomodatie wenst, maar ook elk risico betreffende service wil uitsluiten, kiest voor een hotel. We zijn niet tegen innovatieve logeerformules, maar we vinden wel dat ieder logeeradres onderworpen moet worden aan een strenge wetgeving. We onderscheiden ons dus volledig van dit soort toeristische appartementen en doen er alles aan om in de mindset van onze gasten een volledig andere logeerervaring te bieden”.
Meer info over APHA (de hotelassociatie van Alicante) en alle hotels op de bestemming vindt je hier
Foto’s @ APHA & Travel Like A Pro