07/03/2024- Brussels Airlines, onderdeel van Lufthansa Group, heeft vorig jaar recordresultaten geboekt. De omzet steeg weer tot pre-Coronaniveau (tot 1,54 miljard Euro) en de operationele winst was met 53 miljoen euro hoger dan ooit. Daarmee was 2023 het eerste winstgevende jaar voor de airline sinds 2018.

In 2022 kende Brussels Airlines nog een operationeel verlies van 75 miljoen euro. Maar 19% meer vluchten, een uitgebreid netwerk, een hoge vraag en hogere marges brachten in 2023 de kentering. De airline vervoerde over het hele jaar 8,3 miljoen passagiers, 21% meer dan in 2022 (maar nog wel onder het niveau van voor de Coronacrisis). “De Sub-Saharaanse bestemmingen (lees: Afrika) waren opnieuw een sterkhouder voor het bedrijf. En ook de impact van een negende langeafstandsvliegtuig is duidelijk te zien in de resultaten”, zo klinkt het.

“We zijn trots dat we 2023 met een mooie winst kunnen afsluiten, na een intense reorganisatie en verschillende jaren met verlies”, aldus financieel directeur Nina Öwerdieck. “Maar we hebben nog altijd een weg te gaan voordat we de doelstelling van 8% winstmarge bereiken, en voordat we echt kunnen spreken van een duurzaam winstgevend bedrijf.”

 

Permanente investeringen 

De financiële resultaten die op een stabiele manier verbeteren creëerden in 2023 ook ruimte om te investeren in passagiers, personeel en product. “In 2024 blijft Brussels Airlines slimme investeringen bestuderen die groei mogelijk maken en tegelijkertijd de kosten onder controle houden” zo laat de maatschappij weten.

De vernieuwde Sunrise Lounge op Brussels Airport en de nieuwe amenity kit aan boord van langeafstandsvluchten in Business Class zijn voorbeelden van de manier waarop Brussels Airlines investeert in de ervaring van passagiers.

Drie gloednieuwe A320neo-vliegtuigen zijn ondertussen al opgenomen in de vloot van Brussels Airlines, en nog twee van deze toestellen zullen de komende maanden worden afgeleverd. Dit is een belangrijke stap in de duurzaamheidsdoelstellingen van Brussels Airlines, net zoals het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF). Voor dat laatste is het bedrijf partnerschappen aangegaan, onder meer met Tomorrowland en Union Saint-Gilloise.

In het langeafstandsnetwerk komt er een tiende vliegtuig bij, waardoor Nairobi (Kenia) wordt toegevoegd aan de lijst met bestemmingen. Op het Europese netwerk wordt het aanbod uitgebreid met vluchten naar Krakau (Polen). De Belgische luchtvaartmaatschappij breidt het aanbod en de capaciteit op deze manier uit.

 

Strubbelingen 

Ondanks de goede resultaten van 2023 is toch niet iedereen even vrolijk bij Brussels Airlines. Een deel van het vliegend personeel, dat tijdens de coronacrisis bij de herstructurering behoorlijk financieel moest inleveren, wil die inlevering -nu het weer beter gaat met het bedrijf – gecorrigeerd zien. Daarom (en ook omwille van te hoge werkdruk) werden de voorbije tijd al enkele stakingen georganiseerd waarvan de passagiers dan weer de dupe waren. Brussels Airlines zelf zegt « vastberaden te zijn om akkoorden te sluiten met de vertegenwoordigers van de verschillende departementen en zo de toekomst van het bedrijf veilig te stellen.” Maar voorlopig kwam er nog geen consensus uit de bus en zijn nieuwe stakingen dus niet uit te sluiten.

Eind 2023 telde Brussels Airlines 3.394 werknemers. Dit jaar zouden er daar zo’n 250 nieuwe krachten bijkomen.

 

Foto’s @ Brussels Airlines