Televisie is voor veel Vlamingen méér dan louter een vorm van ontspanning. Ze fungeert in toenemende mate als een bepalende inspiratiebron bij het kiezen van vakantiebestemmingen. Dat blijkt uit een recente bevraging door TUI. Bijna de helft van de Vlaamse ondervraagden geeft aan al minstens één keer een vakantiebestemming gekozen te hebben op basis van een televisieprogramma of een fictiereeks

Populaire programma’s op de Vlaamse televisiezenders worden vaak op locatie opgenomen. En ook in series via streamingdiensten als Netflix of HBO Max wordt de schoonheid van een bestemming prachtig in beeld gebracht en inspireert daarmee veel Vlamingen. Denk maar aan de populaire TV serie The White Lotus dat in verschillende Four Seasons Hotels ter wereld (ondermeer op Koh Samui, Thailand) werd opgenomen. De hotels zijn sindsdien erg in trek bij grote fans van de serie.
Volgens een onderzoek dat TUI onder 1.100 respondenten dit voorjaar voerde, geeft 48% van de Vlamingen aan zich al te hebben laten inspireren door de televisie bij het kiezen van een vakantiebestemming. Bij een meerderheid blijft het niet bij dromen: 54% onder hen heeft deze inspiratie ook omgezet in een boeking naar die droombestemming. Deze trend onderstreept de kracht van de audiovisuele media bij het maken van toeristische keuzes.
In het onderzoek werd tevens ook binnen bepaalde groepen gekeken, zoals mannen en vrouwen. Maar daar bleek weinig verschil tussen. 54% van de vrouwen t.o.v. 49% van de mannen liet zich voor de vakantiebestemming ooit inspireren door televisie of streaming media.
Wel viel op dat 41% van de mannen (t.o.v. 28% vrouwen) positief antwoorde op de vraag: “Zijn er op dit moment Tv-programma’s of series die jou inspireren voor een volgende vakantie? Zo ja, welke dan en voor welke bestemming?”. Dat is een statistisch significant verschil.
Vlaamse TV-programma’s

Opvallend volgens TUI is dat Vlaamse producties hierbij een bijzondere rol spelen. De vertrouwdheid met de presentatoren en het herkenbare perspectief van de programma’s dragen significant bij tot het vertrouwen en de interesse van de kijker. Programma’s zoals Viva La Feta – met Yani Kazaltzis en Otto-Jan Ham – waarin het eiland Sifnos in de schijnwerpers staat, Het Hoge Noorden van Annemie Struyf, en De Mol, dat elk jaar een andere internationale bestemming uitgebreid in beeld brengt, blijken bijzonder invloedrijk. Ook programma’s die slechts in één aflevering focussen op een locatie, zoals Vlaanderen Vakantieland, Reizen Waes en Sergio over de Grens, maken een sterke indruk. Deze titels worden genoemd als de meest inspirerende programma’s uit het aanbod.
Top 10 inspirerende programma’s in Vlaanderen
De top 10 van meest inspirerende programma’s volgens de enquête: De Mol, Sergio over de Grens, Vlaanderen vakantieland, Reizen Waes, Het Hoge Noorden, Bestemming X, Expeditie Gooris, Viva La Feta, Blind Getrouwd en De Verhulstjes.
De top 10 van landen die geïnspireerd op televisieprogramma’s-en series het meest worden geboekt zijn dan Griekenland, Spanje, Noorwegen, Australië, Japan, Frankrijk, Thailand, de Verenigde Staten, Italië en Vietnam.
