01/06/2023- Voor de allereerste keer in de 54-jarige geschiedenis van U.S. Travel was San Antonio (Texas) vorige week de gaststad voor IPW (International Pow Wow), de belangrijkste Amerikaanse toeristische vakbeurs. Verschillende Belgische USA specialisten én Travel Express Benelux/Travel Like A Pro correspondente Leentje De Leeuw tekenden present. Met enkelen uit de Belgische delegatie van hen blikken we terug op een positieve en productieve beursweek.

VISIT USA België voorzitter Elke De Winne kijkt zeer positief terug op IPW en de receptie die samen met VISIT USA Nederland werd georganiseerd: “Meer dan 100 partners zakten af naar onze receptie, een duidelijke bevestiging van de waardering voor de Benelux markt, vooral omdat er aan de vooravond van de beurs traditioneel erg veel cocktails worden georganiseerd. Onze Belgische TO’s zijn stuk voor stuk positief over deze IPW, dus verwacht je het komende jaar maar aan een pak meer promotie, ook bij VISIT USA!”

Ludwig Verbruggen, Joker Reizen: “Voor mij was IPW een goede gelegenheid om met onze partners te spreken over onze nieuwe producten en uiteraard onze focus op duurzaamheid. Het is opvallend hoe geliefd Joker is geworden bij onze partners. Ze waarderen onze productkennis en inzet voor duurzaamheid. In dat kader bekijken we momenteel hoe we kunnen bijdragen aan het Tourism Cares project.”

Oregon (foto @ Pixabay)

Pieter Demuynck, Penta’s USA: “Bij onze klanten die regelmatig naar de Verenigde Staten afreizen, vallen minder bekende staten goed in de smaak. Oregon bijvoorbeeld, of Texas natuurlijk. Ik heb volgend jaar klanten die naar Dallas reizen voor de zonsverduistering en daar dan een paar dagen in Austin aan vastknopen. Er gaat niks boven het op maat uitwerken van een reis, en het daaraan gekoppelde gepersonaliseerde roadbook, iets waarmee we ons echt onderscheiden van de anderen.”

Ronny Bayens, Connections: “Wat mij opviel dit jaar: ‘secundaire’ regio’s die zich verder willen profileren op de Europese markt, de technologische vooruitgang, de drang naar duurzaamheid, en de opkomst van slow travel. Bij Connections zien we ook dat steeds meer klanten opteren voor een begeleide rondreis, zodat ze zich over niets zorgen moeten maken.”

Elke De Winne, USA Travel: “Naar de toekomst toe voelen we ons gesterkt door onze lokale partners, zij geven ons de motivatie om te blijven vernieuwen. We zijn dan ook druk bezig met een aantal nieuwe bestemmingen, onder meer New Mexico.”

Lucrèse Vanneste, Wings ‘n Wheels: “Klanten willen het rustiger aan doen, ze beperken zich tot één of twee staten en bezoeken die dan grondig. Ze kiezen voor minder bekende bestemmingen. Ik sprak bijvoorbeeld met de mensen van Massachusetts, omdat daar veel meer te beleven valt dan alleen maar Boston of Cape Cod. Colorado is een ander mooi voorbeeld: daar kan je makkelijk tien dagen spenderen. Daar gaan wij ons nu echt op focussen: hoe geven we de reiziger een unieke ervaring mee, op een rustiger tempo.”

Jean-Christophe Michel, Terres du Monde: “Klanten reizen op een andere manier: ze spenderen meer, willen meer natuurschoon zien en wijken af van de platgetreden paden. Ze willen authenticiteit, zowel wat bestemming, logement als restaurants en excursies ter plaatse betreft. En dan is het natuurlijk aan ons om de klant een exclusieve reiservaring te bezorgen. Eén van de staten waarmee ik nauw samenwerk is New Mexico, daar vind je nog veel van dit soort plekjes.”

Conclusie

Onze Belgische USA specialisten hebben er volop goesting in. Ze zijn klaar om de klanten te verrassen met off the beaten path bestemmingen en ervaringen. We kijken alvast uit naar wat ze de komende maanden voor ons in petto hebben! (LDL)

 

IPW in cijfers

IPW is wereldwijd één van de grootste evenementen in de internationale reissector, met meer dan 1.000 exposerende toeristische bedrijven en 6.000 internationale afgevaardigden uit 70 landen. Tijdens de meerdaagse vakbeurs hebben deelnemers de mogelijkheid om leveranciers en touroperators te ontmoeten, meer dan 90.000 afspraken te maken, deel te nemen aan educatieve seminars en relaties op te bouwen met andere professionals uit de reisindustrie. ook worden er regelmatig pré-en posttours georganiseerd.

De volgende editie vindt plaats van 3 tot 7 mei in Los Angeles.

 

Save the Date Belgische USA Events:

Connections American Day, 15 oktober in Brussel

Brand USA Travel Week, 16-29 oktober in Londen

Joker Travel Event USA & Canada, 22 oktober in Mechelen