Vliegen in de nodige stijl & met groot comfort (lie-flat seats, VIP maaltijden, verwennerijen, enz) spreekt heel wat zaken-en vakantiereizigers aan. 5,2% van de beschikbare seats aan boord van vliegtuigen wereldwijd zijn premium seats, dit wil zeggen first-of business class stoelen. Toch blijkt dat er in de lucht steeds minder first class vliegtuigstoelen beschikbaar zijn. Luchtvaartmaatschappijen investeren duidelijk meer in businessclass seats waarvoor er steeds meer vraag is én die per passagier minder ruimte aan boord van een toestel innemen.

De capaciteit van first class seats aan boord van vliegtuigen is de voorbije drie jaar in West-Europa met 7,3 procent gedaald. Dat blijkt uit cijfers van Official Airline Guide (AOG). In Noord-Amerika is er een achteruitgang van maar liefst 23,6% .

De achteruitgang in first class wordt gecompenseerd door meer businessclass seats aan boord. Business class is een zeer gegeerd product aan boord van vele airlines bij zaken-maar ook steeds meer bij leisure reizigers, zeker als het om langeafstandsvluchten gaat. Deze klasse neemt per passagiers een heel stuk minder plaats in als first class en is dus redabeler voor de airline.

Enkel nog op meest lucratieve bestemmingen

Ook Randy Tinseth, Vice President Marketing bij vliegtuigbouwer Boeing let aan de Britse krant Financial Times al weten dat First Class bij veel airlines een groot deel van zijn populariteit heeft verloren. “De ultraluxe categorie wordt door airlines meestal enkel nog aangeboden op de meest lucratieve bestemmingen, zoals New York, Londen of Dubai” aldus Tinseth.

Uitzondering: airlines uit het Midden Oosten

Toch zijn er uitzonderingen op de trend van dalende first class. De ultra luxe categorie blijft namelijk een belangrijke klasse voor airlines uit het Midden-Oosten, zoals Emirates Airlines, Etihad Airways en Qatar Airlines. Bij hen kende de capaciteit van eerste klasse de voorbije drie jaar een groei van respectievelijk 8,1%, 17,5% en 2,9%. First class maakt bij deze maatschappijen dan ook een essentieel onderdeel uit van het imago. De first class seats zijn er echte aparte cabines met alle mogelijke luxe, tot zelfs aparte “appartementen” met slaap-en badkamer. Ze worden gretig geboekt door een zeer trouw cliënteel & er wordt door de airline niet op bespaard.

Vernieuwde Emirates first class, ook op Brussel

Zo heeft Emirates zonet nog haar first class vernieuwd waarbij elke seat/suite een vloeroppervlakte van maar liefst 3,7 vierkante meter krijgt en waarbij een deur de kamer van vloer tot plafond afsluit. Zo wordt totale privacy aan boord gegarandeerd. Het interieur- met stoel die tot een volledig bed kan worden platgelegd- is bovendien geïnspireerd op de Mercedes Benz S-klasse, het paradepaardje van de Duitse autobouwer.

Vanaf 1 december wordt deze nieuwe First Class (zie foto hieronder) ook op de vluchten van Emirates vanuit Brussel aangeboden. De Boeing 777-300ER die op de route vanaf Dubai wordt ingezet, is voorzien van zes luxe suites. Ook de Business en Economy Class kregen een opknapbeurt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook Singapore Airlines

Maar Emirates is niet alleen. Singapore Airlines onthulde enkele maanden geleden ook een nieuwe First Class voor op het bovendek van haar Airbus A380 toestellen. Die zal in  december op 5 nieuwe toestellen in gebruik worden genomen en daarna naar de andere Airbus A380 toestellen worden uitgerold. Elke toestel bevat dan zes suites waarbij de first class passagier achter schuifdeuren over een luxueus éénpersoonsbed en een lederen stoel zal beschikken. Koppels kunnen kiezen voor een tweepersoonssuite met een dubbelbed en twee stoelen. Naast first class worden ook de andere klassen vernieuwd.