08/02/2024- Deze week heeft hotelketen RIU Hotels & Resorts haar nieuwe duurzaamheidsstrategie aan de wereld voorgesteld. “Proudly Committed” is het resultaat van een interne reflectie over de toekomst van het hotelwezen en de impact die het heeft op de gemeenschap, het milieu en werknemers. Naar aanleiding van die denkoefening kiest RIU voor een heuse transformatie.

Die transformatie houdt in dat RIU voortaan duurzaamheid centraal zal zetten bij alle beslissingen die er genomen zullen worden, zodat de impact van haar activiteiten steeds zo positief mogelijk blijft voor de omliggende omgeving van haar hotels en voor de lokale gemeenschappen op de bestemmingen.

Keerpunt

Proudly Committed betekent dus een keerpunt voor RIU. De populaire keten met momenteel 96 hotels in 20 landen wereldwijd, is altijd erg trots geweest op haar inzet om klanten een uitstekende service te bieden en goede resultaten te behalen. Maar nu is het de uitdaging om enerzijds te behouden wat al bereikt is, en anderzijds ook tegelijkertijd de inzet voor (mede)mens en milieu te vergroten en optimaliseren.

De strategie, die is ontwikkeld met een voor RIU typische wijsheid en gematigdheid, markeert het pad dat de hotelketen de komende drie jaar (van 2024 tot 2026) wil bewandelen en stelt ambitieuze, specifieke en meetbare doelen in vier verschillende pijlers.

 

Vier pijlers

De eerste pijler is “Gemeenschap en Duurzame Bestemmingen” & heeft als doelstelling te blijven bijdragen aan de welvaart van de lokale gemeenschappen op plaatsen waar RIU actief is. Tegen 2026 zal er daarom op alle bestemmingen een groot project ondersteund worden. Gestuurd door de persoonlijke intense betrokkenheid van de familie RIU zal de focus hierbij blijven liggen op de bescherming en gezondheid van kinderen.

 

Voor de tweede pijler “Milieu” wordt er gestreefd naar een minimale ecologische voetafdruk. Het doel is om over te stappen op een steeds circulairder bedrijfsmodel (recyclage) en om op elke bestemming een biodiversiteitsproject als vlaggenschip te hebben. Een van de belangrijkste onderdelen van deze pijler is RIU’s decarbonisatieplan om het bedrijf CO2-neutraal te maken. Dankzij projecten die al lopen, is de CO2-uitstoot in 2023 trouwens al met 27% gedaald. Daarnaast ondersteunt RIU ook nu al verschillende projecten die lokale fauna en flora – zoals schildpadden en koralen- beschermen, evenals initiatieven met betrekking tot recyclage en afvalvermindering.

Mensen vormen de derde pijler van de nieuwe strategie en daarbij wil RIU vooral talent en training bevorderen door mensen centraal te stellen in het bedrijf. RIU wil haar teams daarbij carrièremogelijkheden blijven bieden zodat ze gemotiveerd zijn om te werken aan een bevredigender professioneel en persoonlijk leven.

De vierde en laatste pijler – Transparantie – controleert de naleving en richt zich op de certificering van hotels. Het doel is dat alle hotels van RIU een duurzaamheidscertificaat hebben.

 

Campagne

“Proudly Committed” is niet alleen de naam van de strategie, maar ook de titel van de communicatiecampagne die de trots en het enthousiasme van het bedrijf voor dit project weerspiegelt.

Alle details over de campagne zijn hier te vinden.

(foto’s @ RUI, Travel Like A Pro & Pexels)