29/06/2023- Terwijl Eurostar – zoals de hogesnelheidstrein van de vorig jaar gefuseerde bedrijven Eurostar en Thalys voortaan heet – wel stopt in Amsterdam Schiphol, blijkt dat voor Brussels Airport niet mogelijk. Dat verklaart Eurostar CEO Gwendoline Cazenave deze week in een interview met krant De Tijd.

“De reden van ons bestaan is het verbinden van grote steden met hogesnelheidslijnen. We gaan niet over een klassiek spoor rijden met onze hogesnelheidstreinen”, zo klinkt het stellig. “We zouden bovendien de frequentie van treinen tussen grote steden als Parijs, Brussel, Amsterdam, Londen en Keulen moeten verlagen om naar Zaventem te gaan. Dat zou niet efficiënt zijn. En het is niet dat er geen alternatief is. De luchthaven van Zaventem ligt niet ver van Brussel en er zijn veel treinen tussen de luchthaven en Brussel-Zuid” vervolgt Cazenave in het interview .

 

Concurrentiepositie

Nochtans schreeuwt onze nationale luchthaven al jaren om een aansluiting op de hogesnelheidslijnen van Eurostar en Deutsche Bahn om haar concurrentiepositie tov nabije buitenlandse luchthavens te kunnen versterken. Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport, laat geen gelegenheid onbenut om er bij alle betrokkenen op aan te dringen. “De rails liggen er. Het is alleen een kwestie van ambitie”, klonk het al meermaals. De voormalige CEO van Brussels Airlines, Peter Gerber, noemde het vorig jaar nog schandalig dat hogesnelheidstreinen de nationale luchthaven niet bedienen.

 

Verkeerde kant

Maar naast Eurostar zelf lijkt ook Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet weinig gemotiveerd om een extra inspanning te doen om de hogesnelheidstrienen in Zaventem te krijgen. “Brussels Airport ligt aan de verkeerde kant van Brussel”, zei hij vorig jaar nog, verwijzend naar het feit dat treinen van Brussel-Zuid naar Amsterdam of Parijs een omweg zouden moeten maken als ze via Brussels Airport willen rijden.

Het hele interview met Gwendoline Caznave in De Tijd vind je hier

 

Foto’s @ Eurostar Group & Pixabay