23/11/2023- Emirates heeft gisteren een demonstratievlucht met een Airbus A380 uitgevoerd, waarbij één van de vier motoren volledig op duurzame brandstof (SAF) draaide. Daarmee wil de luchtvaartmaatschappij de bruikbaarheid en betrouwbaarheid van SAF als alternatieve kerosine in de verf zetten.

Het is volgens de luchtvaartmaatschappij voor het eerst dat een gelijkwaardige vervanger voor kerosine wordt gebruikt in een A380 toestel.

Menglimiet

De demonstratievlucht steeg op tijdens een internationale conferentie over luchtvaart en alternatieve brandstoffen in Dubai & vloog van de thuisbasis van Emirates naar Londen Heathrow. Weliswaar zonder passagiers, want momenteel mag er nog geen commercieel luchtvervoer plaatsvinden in een vliegtuig waarvan één of meer motoren volledig op SAF draaien. Demonstratievluchten zoals die van Emirates gisteren dragen weliswaar bij aan acceptatie van SAF als volwaardige vervanging van fossiele brandstoffen. “Het maakt de weg vrij voor toekomstige standaardisatie, kwalificatie en adoptie van 100% SAF-vliegen”, aldus Emirates. Momenteel is SAF (wat staat voor Sustainable Aviation Fuel) beperkt tot een menglimiet van 50% in motoren voor commerciële vluchten.

De A380-vlucht naar Londen had vier ton SAF aan boord die geleverd werd door Neste en Virent. Emirates voerde vorige week in Dubai al een aantal grondtesten uit met een Engine Alliance GP 7200-motor die volledig op SAF draaide.

Eerder dit jaar voltooide Emirates ook al een demonstratievlucht met een Boeing 777-300ER waarbij honderd procent SAF gebruikt werd voor een van de twee GE90-motoren.

 

Uitdaging

Luchtvaartmaatschappijen, vliegtuigfabrikanten en toezichthouders zijn het er steeds meer over eens dat SAF volledig kan ingezet worden als vervanger voor fossiele brandstof. De daadwerkelijke uitdaging is om voldoende SAF te produceren voor grootschalig gebruik wereldwijd. Daarvoor is een enorme capaciteitsuitbreiding nodig want momenteel is de duurzame brandstof nog maar weinig beschikbaar. Ook de kostprijs ligt gemiddeld 4X hoger dan die voor fossiele brandstof, waardoor het niet onwaarschijnlijk is dat vliegen een pak duurder zou worden wanneer er volledig wordt overgeschakeld op SAF.

 

Foto’s @ Emirates