19/11/2021- Brussels Airlines presenteert vandaag een nieuwe merkidentiteit en bevestigt daarmee haar positie als nationale maatschappij van België. Aangepaste kleuren, een nieuw logo en een nieuw vliegtuigdesign zijn het visuele teken van een nieuw hoofdstuk. “Een hoofdstuk met een sterke focus op klantenervaring, betrouwbaarheid en duurzaamheid, én een competitieve kostenstructuur”, zo klinkt het. De maatschappij geeft hiermee aan klaar te zijn voor toekomstige uitdagingen en benadrukt het belang van het Belgische merk.

Als gevolg van de COVID-19 crisis heeft Brussels Airlines in 2020 haar transformatieplan “Reboot Plus” versneld en geïntensifieerd om een toekomstbestendig bedrijf te worden met een gezonde kostenstructuur.  Na de herstructurering is de maatschappij gestart met de tweede fase van haar Reboot Plus plan: de verbeteringsfase. Brussels Airlines richt haar aandacht nu op de toekomst met strategische investeringen in een verbeterde klantenervaring, nieuwe technologieën, digitalisering, nieuwe manieren van werken en de ontwikkeling van haar werknemers.

Een “nieuw” Brussels Airlines

Het Belgische bedrijf transformeert om een gezonde, rendabele luchtvaartmaatschappij te worden die perspectieven biedt aan haar klanten, partners en medewerkers; een luchtvaartmaatschappij met een constante focus op het milieu en het verkleinen van haar ecologische voetafdruk. Een nieuw Brussels Airlines dus.
“We willen een duidelijke start voor het Nieuwe Brussels Airlines. Voor onze klanten, die het beste verdienen, maar ook voor onze medewerkers, die zich engageren voor de transformatie die we doorvoeren en hier elke dag aan bijdragen. Daarom presenteren we vandaag de visuele vertaling van onze nieuwe start. Met deze nieuwe merkidentiteit zijn we klaar om onze klanten, onze medewerkers, onze partners en alle andere belanghebbenden te tonen dat we een bladzijde omslaan. Als één van de vier netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group bouwen we de weg naar een veelbelovende toekomst. We zien deze nieuwe merkidentiteit als een symbool van vertrouwen in ons bedrijf, en we willen hiermee onze rol als nationale luchtvaartmaatschappij van België opnieuw benadrukken.” Aldus Brussels Airlines CEO Peter Gerber.

Verduidelijking & bevestiging

“Deze nieuwe merkidentiteit is een zeer logische stap voor Brussels Airlines. Na jaren gekenmerkt door zoveel veranderingen, is het belangrijk om onze marktpositie te verduidelijken en te bevestigen. We veranderen in een nieuw bedrijf, met nieuwe vliegtuiginterieurs, gedigitaliseerde processen, vlootvernieuwing met A320neo’s op komst, en nog veel meer in het verschiet. Samen met Today Agency hebben we een meer eigentijdse branding gecreëerd, die past in ons digitale tijdperk en die staat voor een betrouwbare en moderne luchtvaartmaatschappij.” vertelt Michel Moriaux, Head of Marketing bij Brussels Airlines.

De nieuwe merkidentiteit omvat een nieuwe versie van de kenmerkende rode en blauwe kleuren van Brussels Airlines, nu een diepere kleur rood en een donkerdere tint blauw. De gestippelde “b”, die vandaag de staart van de vloot siert, maakt plaats voor 9 stippen van verschillende grootte in de vorm van een vierkant, om de diversiteit van de klanten, de bestemmingen en de medewerkers weer te geven. Geen stip is gelijk. Het vernieuwde logo maakt ook gebruik van een nieuw, moderner lettertype. De twee woorden van de merknaam zijn nu gestapeld, waarbij het woord “brussels” aan belang wint door zijn grotere formaat om de Belgische identiteit van de luchtvaartmaatschappij te benadrukken. Het nieuwe vliegtuigdesign toont een zoom op het gestippelde logo op de staart, een frisse witte body en een dynamische golf van stippen in verschillende tinten blauw en grijs.

Ook nieuwe tagline

Naast de nieuwe visuele identiteit, vertaalt de nieuwe merkidentiteit zich ook in een nieuwe tagline: “You’re in good company”. Michel Moriaux verklaart: “We hebben gekozen voor een tagline die onze meest waardevolle kwaliteit onderstreept; de gastvrijheid die onze ongelooflijke medewerkers aan onze klanten bieden. Hun manier van werken, voor en achter de schermen, zorgt ervoor dat onze passagiers in goede handen zijn. Door in te zetten op transparantie, door te investeren in een groenere en comfortabelere vloot, door 24/7 beschikbaar te zijn en door ervoor te zorgen dat onze passagiers bij elkaar zitten zonder extra kosten, willen we onze klanten bieden wat echt belangrijk voor hen is. Geen kleine lettertjes, maar gewoon gezond verstand.”

Geen geldverspilling

Terwijl er voor een “Nieuw Brussels Airlines” wordt gegaan, blijft de focus op kosten en duurzaamheid voor de airline van groot belang. “Om verspilling en hoge productiekosten te vermijden, zal onze nieuwe merkidentiteit dan ook gefaseerd worden geïmplementeerd” aldus Wencke Lemmes, Head of Customer Experience, Product and Marketing bij Brussels Airlines. ”Onze vliegtuigen zullen bijvoorbeeld niet herschilderd worden voor de technische verfdatum, om geen geld, middelen of verf te verspillen. Als gevolg daarvan zal het herschilderen van de vloot meerdere jaren duren. Dit betekent ook dat je nog steeds onze “oude” branding zult tegenkomen, aangezien we ons ertoe verbinden om middelen te gebruiken tot ze uitgeput zijn of tot ze hun vervaldatum hebben bereikt.”

Met andere woorden: Een rebranding kost uiteraard geld, dat valt niet te ontkennen. Maar wie in toekomst wil blijven meespelen, moet daarvoor ook op tijd investeren, zelfs in moeilijke tijden. En dat is exact wat Brussels Airlines nu doet… (BB)

 

Foto’s @ Travel Like A Pro & Brussels Airlines