11/02/2022- Honger of dorst nadat de maaltijd-en/of drankenservice al is langsgeweest? Bij Corendon Dutch Airlines kunnen passagiers voortaan ook vanuit hun vliegtuigstoel via hun smartphone eten of drinken bestellen aan boord. De Nederlandse airline maakt voor de nieuwe  “in-seat ordering” gebruik van het AirFi-systeem.

Sinds de Coronacrisis wordt aan vluchtpassagiers wereldwijd gevraagd niet onnodig rond te lopen in de cabine. Ook de crew loopt vaak opvallend minder door het gangpad om onnodige contacten te vermijden. Vaak is er een éénmalige drank-en/of maaltijdservice en moet de bemanning daarbuiten via het serviceknopje worden geroepen. Maar vaak hebben passagiers toch nog honger/dorst. Of hebben ze de taxfree ronde gemist.

 

Bij Corendon Dutch Airlines, die vooral uit Nederlandse luchthavens naar vakantiebestemmingen vliegt, maar ook verschillende vluchten vanuit Brussel heeft, kunnen die passagiers nu ook drankjes, snacks, warme maaltijden en taxfree spullen uit het “Corendon Café”- aanbod via hun smartphone, laptop of tablet bestellen. De maatschappij werkt voor deze nieuwe “in-seat ordering” met het AirFi-systeem, een draadloos netwerk aan boord waarop passagiers hun eigen devices kunnen aansluiten. Wie iets wil bestellen, maakt een keuze uit het online aanbod en wacht dan op een host/hostess die de bestelde maaltijden, drankjes of taks-free goederen aan de gevraagde vliegtuigseat komt brengen. Afrekenen kan vervolgens met de (krediet)kaart. Cash betalingen worden, zoals bij vele airlines, niet meer toegestaan.

De gewone drank/maaltijdronde met de trolley door het gangpad -waarbij iedereen rechtstreeks bij de crew kan bestellen-verdwijnt uiteraard niet. Het online bestelsysteem wordt daarna pas geactiveerd voor wie buiten die standaardronde nog iets wil aanschaffen.

 

Service & extra inkomsten

De nieuwe dienst zorgt voor extra service voor de passagiers, maar levert de airline uiteraard ook extra inkomsten op. Bovendien kan de bemanning in real time de voorraad aan boord in het oog houden. Het nieuwe systeem werd Corendon Dutch Airlines en AirFial uitgebreid getest en wordt nu uitgerold aan boord van de Boeing 737-800’s van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij.

 

foto’s @ Corendon Dutch Airlines