02/11/2024- Vierentwintig luchtvaartmaatschappijen zullen volgende zomer niet langer mogen vliegen op de Nederlandse luchthaven Amsterdam-Schiphol. Ze krijgen geen start- en landingsrechten meer, zo heeft de Nederlandse slotcoördinator bevestigd.

Hun uitsluiting is het gevolg van de door de Nederlandse regering opgelegde inkrimping van Schiphol om geluids-en milieuoverlast naar omwonenden te verlagen.

Vanaf het aanstaande zomerseizoen, dat start op 31 maart 2024, moet de luchthaven daarom toewerken naar een daling van het aantal vluchten van 500.000 naar 460.000 per jaar.

 

Historische slots versus nieuwkomers

Luchtvaartmaatschappijen die de zogenaamde historische slots hebben – die dus al meerdere jaren start- en landingsrechten gebruiken – blijven welkom op Schiphol. Ze moeten hun slots -en dus aantal vlucht- wel met 3,1% verminderen. Voor de groep Air France KLM, waaronder ook Transavia valt, betekent dat bv 5700 vluchten minder op het hele seizoen.

Voor nieuwe airlines is er geen plaats op Schiphol volgende zomer & ook maatschappijen die nog geen historische rechten hebben opgebouwd, moeten verdwijnen. Onder hen ondermeer de Amerikaanse lowcost airline Jet Blue, die pas sinds augustus vorig jaar actief is op Schiphol. JetBlue riep de Amerikaanse overheid daarom al op om ter vergelding KLM van de New Yorkse luchthaven JFK Airport te weren.

Welke de 23 andere airlines zijn die volgende zomer geen plek niet meer krijgen op Schiphol, is momenteel nog niet publiekelijk gemaakt.

 

Foto’s @ Unsplash