28/04/2022- Naar jaarlijkse traditie heeft Brussels Airport Company gisterenavond opnieuw haar “Brussels Airport Aviation Awards” uitgereikt. Met deze awards wil de uitbater van onze nationale luchthaven de luchtvaartmaatschappijen en andere partners bekronen die in 2021 hebben uitgeblonken op het gebied van punctualiteit en prestaties, netwerkontwikkeling, en veiligheid en milieu. Tijdens een live partnerevenement werden maar liefst 12 awards uitgereikt.
Brussels Airport organiseert de Aviation Awards al sinds oktober 2007, om de
luchtvaartmaatschappijen en partners die uitzonderlijke prestaties hebben geleverd te eren. In 2021 vond een aangepaste editie plaats met enkel Cargo Awards, omdat de
passagiersmaatschappijen en -partners in 2020 zwaar werden getroffen door de coronacrisis. Dit jaar kon opnieuw een volledige editie van de Aviation Awards worden gehouden met winnaars in 12 verschillende categorieën.
Dit waren gisterenavond alle winnaars van de Brussels Airport Awards voor hun prestaties in 2021:
1) Short Haul Airline Punctuality Award: Aer Lingus met een on-time performance van 93,5% voor vertrek vanuit Brussels Airport. Aer Lingus presteerde net iets
beter dan de andere genomineerde luchtvaartmaatschappijen in deze categorie: Air Europa, Eurowings, airBaltic en Croatia Airlines.
2) Long Haul Airline Punctuality Award: Emirates met een on-time performance van 88,6%. De andere genomineerden in deze categorie waren ANA, Qatar Airways, Etihad en Ethiopian.
3) Short Haul Airline Network Development Award voor zowel Royal Air Maroc als Turkish Airlines. Royal Air Maroc heeft een intensief vluchtschema uitgevoerd om de Belgisch- Marokkaanse gemeenschap te bedienen, ondanks twee opeenvolgende reisverboden van de Marokkaanse regering. Turkish Airlines voerde een druk vluchtschema uit om de Belgisch- Turkse gemeenschap te bedienen en introduceerde bovendien nieuwe vluchten naar Antalya en dit jaar naar Ankara.
4) Long Haul Airline Network Development Award: Brussels Airlines vanwege het succesvolle herstel van hun Afrikanetwerk tijdens de coronacrisis en vanwege het feit dat ze een essentieel onderdeel van het Lufthansa Group-netwerk vormen. De andere genomineerden in deze categorie waren Air Belgium, Ethiopian, TUI fly en United Airlines.
5) Cargo Airline Performance Award: Qatar Airways Cargo (voor het derde jaar op rij) De airline voert momenteel wekelijks 11 geplande vluchten uit tussen Brussel en Doha. De andere genomineerden waren Ethiopian Airlines Cargo, Sichuan Airlines en
Singapore Airlines Cargo.
6) Brucargo Award: dnata Deze afhandelaar heeft zich laten zien als een
stabiele en betrouwbare afhandelingspartner voor Qatar Airways en droeg bij aan de
innovatieprojecten binnen de Brucargo community. In het afgelopen jaar heeft de
maatschappij twee IATA CEIV-certificaten behaald, voor farmaceutische goederen en levende dieren. De andere genomineerden in deze categorie waren ACIC Operator, Aviapartner Cargo, Customs Brucargo, Flanders Investment & Trade en Swissport Cargo.
7) Logistic Provider Award: DSV dat in 2021 zowel groei als een grote inzet getoond heeft voor de segmenten perishables (beperkt houdbare producten) en het vervoer van levende dieren, naast algemene vracht. Het bedrijf heeft ook aanvullende chartervluchten geïntroduceerd en bijgedragen aan de ontwikkeling van het vervoer van farmaceutische producten en perishables op Brussels Airport. Naast DSV waren ook DHL Global Forwarding, Hongyuan Group en Ziegler in deze categorie genomineerd.
8)Environment Award: DHL Aviation. Het bedrijf heeft zijn CO2-uitstoot verminderd door te investeren in elektrische voertuigen voor op het tarmac en heeft zich geëngageerd om Sustainable Aviation Fuels te implementeren. Daarnaast heeft DHL Aviation een duidelijk gedefinieerde duurzaamheidsstrategie, die naast klimaat ook gendergelijkheid, diversiteit en inclusie omvat, en de verdere versterking van de samenwerking met alle belanghebbenden, waaronder ook hun deelname aan het Brussels Airport Stargate-project.
9) Safety Award: Gate Gourmet dat staat bekend om zijn uitstekende reactieve attitude, een coöperatieve veiligheidsattitude, efficiënte communicatie en het opvolgen van acties, waarvoor ze de Safety Award winnen. De andere genomineerden waren Skytanking en Mobility Masters.
10) Cargo Airline Award: DHL Aviation dat in 2021 sterk gegroeid is en
extra routes naar Noord-Amerika heeft geïntroduceerd om het netwerk vanaf Brussel te
versterken. DHL Aviation heeft ook een bewuste keuze gemaakt om mee te bouwen aan een duurzame toekomst door zich aan te sluiten bij het Brussels Airport Stargate-project. De andere genomineerden waren Ethiopian Airlines, Sichuan Airlines, Singapore Airlines en Qatar Airways.
11) Cargo Special Achievement Award: All Nippon Airways. In 2020 heeft Brussels Aiport deze Award geïntroduceerd voor de organisatie die sterk heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van Brussels Airport als vooraanstaande hub voor de wereldwijde distributie van Covid-19-vaccins. Dit jaar gaat de award naar All Nippon Airways dat de activiteiten op Brussels Airport succesvol hervatte met passagierstoestellen voor cargo en dat een cruciale rol speelde bij de export van vaccins naar Japan. ANA heeft een zeer toegewijd lokaal team dat de eerste vaccinvlucht naar Tokyo op onberispelijke wijze heeft voorbereid. De andere genomineerden waren DHL Express, Pfizer, Pharma.aero en United Airlines.
12) Diamond Award: Nicki Terzakis (Air Belgium). Deze Award wordt niet elk jaar toegekend, maar wanneer dat gebeurt, gaat de award naar een organisatie of persoon die stelselmatig bijdraagt aan de succesvolle ontwikkeling van Brussels Airport. Dit jaar gaat de Diamond Award dus naar Niky Terzakis, CEO van Air Belgium. Het was zijn ambitie om een nieuwe airline te starten die België met alle vijf continenten verbindt; in eerste instantie voor passagiers en in een later stadium ook voor cargo. Air Belgium is erin geslaagd om tijdens de opstartfase vele hindernissen te overwinnen en het bedrijf doorstond ook de recente coronacrisis met succes. De luchtvaartmaatschappij wordt ook erkend om haar hoogwaardige service, betrouwbaarheid, efficiëntie, teamspirit en de investering in een moderne en duurzame vloot.
Travel Express Benelux/Travel Like A Pro wenst alle Award winnaars uiteraard van harte proficiat!