10/01/2022- De Belgische consument heeft het online shoppen al jarenlang geleden ontdekt. Maar opvallend: die online consument bespaart de laatste tijd wel opvallend op de aankoop van (luxe)producten, maar niet op het boeken van reizen. Dat blijkt uit BeCommerce Market Monitor, een onderzoek uitgevoerd door GfK voor sectorfederatie BeCommerce.

In het derde kwartaal van 2022 besteedden Belgen 3,6 miljard euro online, een stijging met 12% vergeleken met vorig jaar. Voor de drie kwartalen samen sinds januari, gaat het om een omzet van 10,8 miljard euro, of een stijging met 23%. Het aantal shoppers daalde wel licht: 6,9 miljoen Belgen shopten in het derde kwartaal online (-2%). Samen deden ze 40,9 miljoen online aankopen, evenveel als een jaar geleden. De gemiddelde besteding per online shopper steeg met 14%, van 462 naar 525 euro. Dat blijkt uit BeCommerce Market Monitor, een onderzoek uitgevoerd door GfK voor sectorfederatie BeCommerce.

Achter de cijfers gaan uiteenlopende trends schuil. De online aankoop van essentiële producten, zoals voeding en dranken, kent nog een groei, maar de omzet van luxeproducten, zoals kledij, speelgoed en huishoudelektro, daalt. De consument bespaart in een periode van onzekerheid.

Reizen in de lift

Anderzijds stijgt de online verkoop van pakketreizen, vliegtuigtickets en accomodaties. “De Belg verkoos dit derde kwartaal ervaringen boven luxeproducten, wellicht is hier ook sprake van een ‘inhaalmanoeuvre’ na de strengere maatregelen van 2020 en 2021 voor reizen en evenementen”, aldus woordvoerder Viktor Nuytten van BeCommerce. “Vooral de reizen stonden heel sterk. Per aankoop spendeert de Belg gemiddeld 799 euro aan pakketreizen en 384 euro aan reizen (vliegtuigtickets en accommodatie) buiten een pakket.”