Veel Belgen vertrekken – na 2 jaar crisis- weer op reis en willen daarbij weer alles voluit beleven en niets missen van wat hun bestemming te bieden heeft. Naast een aangenaam verblijf zijn net die ervaringen een belangrijke factor voor een geslaagde reis. Minstens 50% van de vakantiegangers boekt één of meerdere uitstappen. Vroeger lieten de reizigers zich op de bestemming eerst informeren door de reisleiding en/of boekten ze hun excursies ter plaatse. De huidige trend is dat de Belg hier veel eerder aandacht aan besteedt, vaak zelfs bij het boeken van de reis zelf.

Na een analyse constateert TUI, de grootste touroperator in België, een overtuigende stijging van het aantal op voorhand geboekte excursies, wat getuigt van een verhoogde interesse voor een optimale vakantie-ervaring. Door excursies voor vertrek al te boeken, vermijden vakantiegangers immers lange wachtrijen ter plaatse. Voor verschillende sites is op voorhand boeken zelfs aangewezen, aangezien het totaal aantal toegelaten toeristen vaak beperkt is per dag. En zover reizen om dan één van de highlights van de bestemming te missen, zou zonde zijn.

 

Gemiddeld excursiebudget

TUI merkt ook een significante verandering in de manier waarop uitstappen worden geboekt. Vroeger boekten vakantiegangers hun excursies vaak op de bestemming en gaf de hostess hen hierover eerst alle inlichtingen. Tegenwoordig zoeken veel reizigers zelf al op wat ze op hun vakantiebestemming willen beleven en boeken hun favoriete activiteiten op voorhand via de TUI app of bij hun reisagent. Dit wijst erop dat de vakantieganger de zekerheid wil dat hij de gewenste activiteit kan doen op de voorziene dag, zeker op locaties met een zeer hoog aantal toeristen zoals Barcelona of Rome, maar ook op sites met een begrensd aantal bezoekers per dag zoals het Alhambra in Granada. Daarnaast speelt ook het budgettaire aspect: door op voorhand te reserveren heeft de reiziger een beter overzicht van de uiteindelijke totaalprijs van de reis.

Het gemiddeld budget voor een excursie is 61 euro per persoon. Dat is een status quo tov 2019. De uitstappen houden een mooi evenwicht tussen natuur en cultuur maar de echte ‘must-see’ bezienswaardigheden blijven koploper.

Favorieten

In de lijst met favoriete uitstapjes staan natuurlijk veel sites van grote culturele waarde, al dan niet werelderfgoed. Maar daarnaast zijn ook de klassieke verkenningsuitstappen populair, waarbij je, vaak al op een dag, een goed beeld hebt van wat je vakantiebestemming aan natuur en cultuur te bieden heeft. Een speciaal concept daarbij bij TUI is TUI Collection, unieke uitstappen op basis van authentieke ervaringen waarbij de gids de reiziger in contact brengt met het landelijke leven ter plaatse, lokale ambachten of specifieke teelten in de landbouw. Er staan ook de plaatsen met een bijzondere aantrekkingskracht op het programma maar ‘platgetreden paden’ worden bewust zo veel mogelijk gemeden.

De top 10 van de regio’s waar bij TUI de meeste excursies worden geboekt, zijn

1. Rome
2. Kreta
3. Tenerife
4. Parijs
5. Mallorca
6. Dominicaanse Republiek
7. Mexico
8. Barcelona
9. Madeira
10. Costa del Sol