19/07/2023- Na een succesvolle test rolt Eurostar nu een systeem van inchecken met behulp van een gezichtsscan uit in het Londense treinstation St Pancras.

Het biometrische inchecksysteem, dat de naam “SmartCheck” kreeg en ontwikkeld werd door Iproov, is beschikbaar voor ‘business premier’-reizigers en passagiers met een ‘Carte Blanche’. Zij moeten vooraf hun identiteitsbewijs, ticket en gezicht uploaden via een app, waarna ze in het Londense station gewoon langs een gezichtsherkenningspoort kunnen wandelen zonder nog documenten te moeten scannen. De poort herkent immers het gezicht van de passant en matcht deze met de reisdocumenten die de reiziger zelf heeft geüpload.

 

Tijdsbesparing

“Hierdoor kan men tijd besparen en wachtrijen vermijden bij de ticket- en uitreiscontrole aan de Britse grens in het station”, aldus Eurostar. De reizigers moeten wel nog door de bagagecontrole en de Franse paspoortcontrole in het Londense station.
Eurostar is naar eigen zeggen de eerste spoorwegmaatschappij die biometrische gezichtsherkenning toepast. “Zorgen dat onze passagiers makkelijk en snel kunnen inchecken is een cruciaal onderdeel van de Eurostar-reiservaring”, aldus Eurostar CEO Gwendoline Cazenave.

Uitbreiding naar andere stations zoals Brussel Zuid is voorlopig nog niet gepland.

Elk jaar nemen er bijna 11 miljoen passagiers de Eurostar-hogesnelheidstrein tussen Brussel of Parijs en Londen. Onder meer door de recente fusie met Thalys (die hogesnelheidsverbindingen op het Europese vasteland aanbiedt) wordt er tegen 2030 gestreefd naar 30 miljoen passagiers per jaar.

(foto’s @ Eurostar, Thalys & Iproov)