“Een reis boeken via internet: Eenvoudig en altijd het goedkoopst, toch?” Ik hoor maar al te vaak mensen fier hun laatste internetreisboeking verkondigen. Hoe ze voor een spotprijsje 7 dagen in een all-in viersterrenhotel zullen verblijven of hoe ze voor de prijs van een avondje op restaurant nu een heel verlengd weekend met 2 op citytrip kunnen. Tot dat ter plaatse blijkt dat “all-in” toch niet zo “alles inbegrepen” is, viersterren in België een andere “standaard” is dan in dat Zuiderse land, en dat dat citytriphotel, aangekondigd als “in het hartje van de stad” wel (het is te zeggen: min of meer) centraal blijkt te liggen, maar wel in een gure achterbuurt naast een drukke discotheek. Bye bye nachtrust en bye bye ontspannende vakantie. En bye bye centjes want je hebt tenslotte zelf die reis geboekt (en de kleine lettertjes en bijzondere voorwaarden die via een link naar een externe pagina te bekijken waren, uiteraard zelfs niet bekeken).
Ik verkondig als reisspecialiste al jaren dat de wereld van de reisboekingssites een jungle is. Dat er uiteraard ook correcte sites bestaan, maar dat binnenspringen bij of bellen naar een goede reisagent vaak minder tijd zal kosten dan zelf uren het internet af te schuimen (sommige reisagenten komen zelfs aan huis, werken specifiek op afspraak en/of ook online) en dat dezelfde reis niet persé duurder is via deze reisprofessional. Maar nu wordt dat laatste ook door de Europese Commissie bevestigd. Want recent onderzoek toont aan dat maar liefst 2 op 3 Europese reiswebsites misleidend zijn. Zwaar aangekondigde promoaanbiedingen blijken plots nergens op de sites meer boekbaar en geafficheerde prijzen komen, na 100-en-1 taksen en toeslagen, plots toch een heel pak duurder uit. De verrassing zit hem online meestal in de staart… Surprise, surprise! Om maar over de beoordelingen op diezelfde sites te zwijgen. Want vaak is niet duidelijk wie die geplaatst heeft (fictieve klantennamen zijn soms snel verzonnen) en uiteraard worden ronduit slechte ervaringen met een hotel of reisaanbieder vakkundig van de site geweerd. En wil je achteraf klagen of een schadevergoeding eisen? Dan is het nog maar de vraag of je je klacht ter plaatse krijgt, want volgens het onderzoek van de Europese Commissie is in 1 op 4 gevallen amper duidelijk wie achter de reissite schuil gaat. En via het standaard contactformulier wordt er uiteraard in zo’n klachtengeval nooit geantwoord. Opnieuw: Surprise surprise! 😉
Ik heb absoluut geen aandelen bij reisagenten (noch bij touroperators, airlines, hotels of andere reisbedrijven), maar ik ken mijn sector als reisspecialiste nu eenmaal door en door. Reisagenten werken met eigen specifieke prijsberekenings- en- reserveringssystemen die niet op het wereldwijde web te vinden zijn. Zij kunnen extra’s aanbieden en combinaties maken die nergens anders verkrijgbaar zijn en kennen de (echt bestaande) promo’s van het moment. Maar nog belangrijker: ze kennen hun vak (want dat is het degelijk). Ze kennen de addertjes onder het gras van de reisaanbiedingen, kennen de reisaanbieders waarmee ze werken persoonlijk en denken creatief mee na over de beste vakantiekeuze voor iedere klant in iedere situatie. Hun prijzen (hoewel vaak op het eerste zicht duurder maar in de slotfase vaak ook uiteindelijk helemaal niet) zijn volledig en transparant. Geen verrassingen meer op de vakantiebestemming. Dat is toch op z’n minst de vergelijking met een internetaanbieding waard?
En loopt er toch op logistiek vlak nog iets mis? Dan zijn ze ook onmiddellijk (via een noodnummer) of achteraf goed te bereiken. No surprise, surprise & zo hoort het ook. Want verrassingen op reis beleef ik liever op het echte vakantiebelevingsvlak! 😉