De vloot van de Belgische luchtvaartmaatschappij TUI Fly is gisteren uitgebreid met een eerste Boeing 737 MAX, de nieuwste telg uit de Boeing-familie. Een grote gebeurtenis want het toestel is het eerste in zijn soort voor een airline uit de Benelux en kent heel wat voordelen, zowel voor de airline als de passagiers die ermee zullen vliegen. Maar waarom is het nieuwe vliegtuig nu precies zo “de max”?

De Boeing 737 die na een wedstrijd onder het TUI personeel de naam “Tenerife Alegria” kreeg, werd maandag tijdens een officiële plechtigheid in het Amerikaanse Seattle (waar de Boeing fabriek is gevestigd) overhandigd aan de TUI Group. Het gaat om het allereerste exemplaar van zeventig 737 MAX’en die de internationale toerismegroep besteld heeft. Vier daarvan zijn bestemd voor de Belgische vliegtuigdochter TUIfly.

Verschillen met voorganger

Het eerste daarvan werd dus gisteren al plechtig onthaald in Zaventem. Maar wat maakt de Boeing737MAX zo “de max”? Waarin verschilt hij van zijn voorganger, de Boeings 737 “next generation”, waarvan TUIfly er ook al 21 in haar vloot heeft en die ook al over geavanceerde techniek beschikt?

Het gaat om volgende punten:

1) Minder uitstoot & minder lawaai: de 737 MAX zorgt voor 14% minder CO2-uitstoot. De geluidscontouren van het toestel worden met 40% gereduceerd ten opzichte van de vliegtuigen van de vorige generatie. Dit is een bijzonder positieve evolutie voor de omwonenden van luchthavens. En ook de passagiers aan boord genieten daardoor van een stillere vlucht.

2) Nieuwe motor en verbeterde aerodynamica: een nieuw type motor, ontwikkeld op basis van ultralichte en zeer sterke materialen, zorgt voor een grotere duurzaamheid en schokvastheid. De nieuwe positie van de motor op de vleugel verbetert de luchtcirculatie. Daardoor verbruikt het toestel 14% minder brandstof.

3) Een grotere autonomie: de autonomie van de 737 MAX bedraagt (met passagiers en baggage aan boord) 6.500 kilometer, hetzij de afstand tussen Brussel en de Canarische Eilanden, heen en terug (zonder refueling). Dat is een verhoging met 19% in vergelijking met de 737 “next generation”. De split winglets zorgen voor een grotere opwaartse kracht dankzij een perfect evenwicht.

Gisteren kon het allereerste TUIfly B737 MAX toestel vliegtuig (weliswaar dankzij een gunstige straalstroom, zonder bagage en een minimum aan passagiers) zelfs de 8300 km tussen de fabriek in Seattle en Brussels Airport zonder tussenstop afleggen. First officer Frederic Smet, die samen met Captain André Berger de eer had om het vliegtuig van de Amerikaanse Westkust naar België te mogen overvliegen, liet Travel Like A Pro weten dat het toestel na landing in Brussel bovendien nog ruim kerosine overhad. De éénmalige rechtstreekse transatlantische vlucht was daarmee ook meteen goed voor een primeur in de geschiedenis van de Boeing737 MAX.

Meer beenruimte?

Het viel Travel Like A Pro ook op dat het MAX toestel, dat vanaf maandag TUI klanten naar Tenerife en andere Canarische landen zal vliegen, meer beenruimte leek te hebben. “Dat ligt aan de nieuwe stoelen aan boord” legt Gunther Hofman, Managing Director van TUI Fly Benelux, uit. De stoelen (in een 3-3 configuratie) staan niet verder uit elkaar dan bij zijn voorganger, maar hebben wel een soort inham achteraan waardoor de passagier wel meer ruimtegevoel krijgt.

Een kleinere ecologische voetafdruk, meer ruimtegevoel aan boord. Dat kunnen we alleen maar toejuichen. En dat de aankoop van deze 4 nieuwe vliegtuigen ook nog voor 144 nieuwe jobs bij TUIfly zorgt (piloten, cabinepersoneel en ingenieurs), maakt het helemaal de MAX!