Wat in 2008 begon met een ruimte die twee ontwerpers uit Californië deelden met 3 reizigers die op zoek waren naar een tijdelijke verblijfplek, is intussen uitgegroeid tot een wereldwijde website waar iedereen gratis verblijfruimte voor toeristen kan aanbieden. Fijn, zo’n huiselijke verblijfplek in het midden van een stad om je vakantie door te brengen en meestal ook niet superduur. Tenminste, dat is de perceptie die nog steeds leeft.

Maar waar de site oorspronkelijk bedoeld was om vakantiegangers een goedkope gastenkamer aan te bieden of tijdelijk woonruimte te verhuren terwijl de bewoners zelf met vakantie zijn, is Airbnb uitgegroeid tot een hip “merk” waar die “huiselijke gastenkamer” vaak ver te zoeken is. Steeds meer aanbiedingen op Airbnb zijn immers accomodaties speciaal gebouwd voor vakantieverblijf. Losse hotelkamers of vakantiewoningen zonder ontbijt dus. En het blijken al vaak niet meer die goedkope buitenkansjes. Snuggere ondernemers zagen in de website immers al snel een nieuwe winstgevende markt.

Minimale screening & onbestaande logementen

Geen probleem voor de meeste vakantiegangers zolang het logement zelf maar in orde is, denk je dan… Maar daar wringt soms het schoentje: Airbnb is een platform waarop iedereen aanbiedingen kan plaatsen. Een website zoals vele tweedehandsverkoopsites om maar even lukraak een vergelijking te maken. Er gebeurt een minimale screening van het profiel, maar niemand van Airbnb die checkt of het aanboden product (logement) wel aan alle wettelijke vereisten/verzekeringen voldoet, het over alle opgegeven faciliteiten beschikt of zelfs maar op de opgegeven locatie ligt. Of nog straffer: of de accommodatie überhaupt zelfs bestaat. Want de 3 Belgische families die onlangs hun vakantie letterlijk in het niets zagen verdwijnen toen ze (na overschrijving van zo’n 6500 zuurverdiende Euros) moesten constateerden dat hun via Airbnb gevonden vakantievilla niet bestond, waren lang niet de eersten.

Airbnb lost dat als aanbieder wel even op? Niet dus. Allereerst wordt iedereen die met Airbnb wil communiceren, naar Ierland doorverwezen (in het Engels uiteraard) want er is in heel de Benelux geen aanspreekpunt. Het geld bleek door de opgelichte families bovendien (op vraag van de aanbieder) rechtstreeks naar diens rekening te zijn overgeschreven, terwijl Airbnb aanraadt dit via hun betaalsysteem te doen. Dat er een onbetrouwbare aanbieder op hun site circuleert, blijkt niet echt hun probleem/zorg. Je kan dat, na zelf het slachtoffer te zijn geworden, enkel melden waarop zij de aanbieding (hopelijk) van de site halen. Maar verder: centen én vakantie kwijt? Eigen schuld, dikke bult!

Geen reisaanbieder, wel een platform

Is Airbnb dan oplichting? Absoluut niet. Want ze zijn wie ze beweren te zijn: een platform waarop iedereen zich kan registreren om accomodaties aan te bieden. Standaard, goedkoop of heel uniek, alles kan. Maar nergens worden garanties omtrent controle op de accommodaties gegeven. Ze geven, net als tweedehandsverkoopssites gewoon iedereen toegang tot potentiële kopers voor een aanbieding naar keuze. En soms vallen de aanbiedingen in realiteit heel goed mee, maar soms vallen ze dus ook dik tegen…

Helaas constateer je dat laatste meestal pas als het te écht laat is. Bovendien is er dan geen schadevergoeding of compensatie mogelijk want Airbnb is (in tegenstelling tot wat velen denken) geen reisaanbieder. Een keurmerk of kwaliteitscontrole is er niet. Daarvoor moet je bij erkende touroperators, vakantiehuisaanbieders en/ of een reisagent zijn. Zij kennen én keuren de accommodaties die ze aanprijzen zelf én hebben ook persoonlijk contact met hun aanbieders. Hun aanbod gaat inmiddels ook al lang verder dan standaardhotels. En als er toch iets niet naar wens blijkt te zijn, wordt er (in eigen taal) naar een oplossing gezocht. Dat is, volgens mij,  pas echt 100% vakantiegarantie!