20/11/2018- Reizen met de trein zit in de lift. Niet alleen de trein als vervoersmiddel naar een vakantiebestemming scoort steeds beter, maar ook de treinreis als vakantie zelf doet het goed. Daarom stelden we enkele vragen aan Leslie De Nys die als productmanager bij de Belgische touroperator Imagine Travel de brochure Rivers & Rails maakt.

In haar brochure “Rivers & Rails” bundelt Imagine Travel allerlei fraaie treintrajecten wereldwijd. Leslie is dan ook de uitgelezen gids om treinfanaten mee op het goede spoor te zetten.

TV-programma’s als ‘Great Continental Railways’ of een website als www.seat61.com geven aan hoezeer reizen met de trein rustgevend kan zijn. Waarin schuilt voor jou de charme van slowtravel over het spoor?

Lesie: “Als je spreekt over slowtravel over het spoor denk ik onmiddellijk aan treinreizen met de Venice Simplon Orient Express, de Royal Scotsman, de ROVOS Rail, de El Transcantabrico of dergelijke. Deze treinen kunnen om technische redenen (door hun oudere bouw) vaak niet snel rijden en laten je daardoor in alle rust genieten van de voorbijglijdende landschappen”.

“Een rit met één van bovenvermelde treinen brengt je niet enkel tot rust door de tragere rit, maar laat je ook in de tijd reizen en genieten van de luxe en het raffinement van de jaren 30 en 40, de tijd toen er nog in de verste verte geen sprake was van internet en smartphones en het opgejaagde leven van de 21e eeuw nog moest uitgevonden worden.
Dergelijke treinreizen zijn dus zowel letterlijk als figuurlijk ‘slow travel’ te noemen. Hierin schuilt de charme van deze relatief dure ‘luxe’-treinreizen, eerder dan in het comfort aan boord”.

Welke (exotische) bestemmingen lenen zich bij uitstek om per trein te verkennen?

Leslie: “Er zijn tal van bestemmingen die je per trein kunt ontdekken. Iedere land heeft zijn eigenheid en leent zich tot een bepaalde manier van reizen. Zo kan je in India bijvoorbeeld niet verwachten dat de treinen als het ware over de sporen zweven zoals de kogelsneltreinen in Japan. De nostalgische wagons zowel als het spoorwegennet zijn in India eigenlijk dermate verouderd dat de charme van het sporen in India veeleer zit in de service en gastvrijheid die je als gast op deze treinen te beurt valt.
Een gelijkaardig, doch iets genuanceerder voorbeeld is een treinreis over de Trans Siberische spoorlijn, één van de meest legendarische en populairste ter wereld. Hier primeren de ervaring en het avontuur om tussen Europa en Azië te reizen boven de luxe en het comfort aan boord.
Verder zijn er nog bestemmingen waar je enkel per trein gebieden en streken doorkruist, die je op geen enkele andere manier zou ontdekken. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan zuidelijk Afrika waar je aan boord van de Shongololo Express of ROVOS Rail op een aangename manier kennis maakt met het andere Afrika.

 

 

Welke landen lenen zich dan om praktische redenen uitermate goed om per trein te ontdekken, in plaats van per wagen of per bus? Dan denk ik meteen aan Zwitserland en Japan. Beide landen bieden een spoornetwerk dat klokvast en prima georganiseerd is en je zorgeloos naar je volgende reisbestemming brengt”.

Welke luxetrein moet je zeker een keer zelf ervaren hebben?

Leslie: “Eén van de populairste treinen ter wereld is ongetwijfeld de Venice Simplon Orient Express. Het is de trein bij uitstek die je de nostalgie van de jaren 30 laat herbeleven en die door vele reizigers als de ultieme treinreis wordt beschouwd. Grote luxe aan boord moet je niet verwachten in de zin van ruime compartimenten en luxe-sanitair, want je hebt in feite een vrij kleine couchette met een stapelbed zonder privé sanitair. Wel maak je samen met je geliefde reispartner de treinreis van je leven en betaal je voor een rit van 1 nacht van Parijs naar Venetië zo’n 2250 euro per persoon. Andere onvergetelijke luxetreinen zijn ongetwijfeld: de Royal Scotsman en de ROVOS”.

“De laatste jaren enorm in opmars zijn de luxetreinreizen in Japan, maar deze zijn voor ons bijna onbetaalbaar en slechts toegankelijk voor de happy few”.

Wat zijn voor jou de mooiste treintrajecten ter wereld?

Leslie:“Zwitserland per trein is een ervaring die mij zeker lang zal heugen.
Enkele jaren geleden maakte ik met mijn vrouw en 2 dochters van toen 4 en 7 een treinreis door Zwitserland. Hoewel het zomer was, hadden we met ons vieren ruim plaats op alle treinen. Er wordt enkel overdag per trein gereisd en ‘s avonds slaap je in een gezellig hotelletje waar je lekker kan eten en genieten van het stadje waar je gearriveerd bent. Vanuit Lausanne aan het meer van Genève ging de reis noordwaarts richting Lüzern (via Bern) met de Golden Pass Line panoramatrein. Na één nachtje Lüzern ging de trip verder over de route van de Wilhelm Tell Express, nu Gotthard Panorama Express genoemd. Om 10.30 uur vertrok het stoomraderschip over het Vierwoudstrekenmeer richting Flüelen. In 3, 5 uur had je net genoeg tijd om te genieten van het prachtige landschap en van een lichte lunch in het prachtige restaurant van de nostalgische steamer. Vanuit Flüelen ging de reis zuidwaarts verder met de Wilhelm Tell Express door de Gotthardtunnel naar Locarno. In Locarno hebben we 2 nachtjes verbleven, ideaal voor een daguitstapje naar het mediterrane Lugano. Vanuit Locarno met de Centovallibaan naar Brig met een stop in het Italiaanse Domodossola. Deze rit was echt prachtig en ging tegen een laag tempo over kronkelende smalspoortrajecten door een adembenemend landschap. Vanuit Brig ging het met de Lötschberger Express naar Spiez en dan met de Golden Line naar Interlaken. Een verblijf van 2 nachten volstond om eens een ritje te maken met op de Jungfraubahn naar de Jungfraujoch (3.454 m) en met een bergtreintje over de Schynige Platte Bahn. De reis gaat verder zuidwaarts richting Lausanne, waar we gestart zijn”.

Chocoladetrein

Leslie: “Een extra verblijf van twee nachten liet ons toe om nog een daguitstap met de Chocoladetrein te maken. ’s Morgens vanuit Montreux word je in een nostalgische Pullman coupé uit de jaren 30 verwend met een chocolade-ontbijtje en trek je de bergen in, richting Broc. Daar breng je dan een bezoek aan de kaasmakerij en het kasteel van Gruyère en aan de chocoladefabriek van Cailler. En dan was het tijd om weer huiswaarts te keren”.
“Ikzelf en mijn vrouw hebben enorm genoten van dit Zwitsers treinavontuur, maar zeker en vast ook mijn dochtertjes. Bergen hadden ze voorheen nog niet gezien en tot op op vandaag wordt er nog dikwijls gesproken over het bezoek aan de chocoladefabriek. Dit Zwitsers treinavontuur is zeker voor herhaling vatbaar. Volgende keer ga ik vast en zeker de oostelijke kant van het land eens doorkruisen met de Bernina Express en de Glacier Express”.

Kan ik bij jou ook terecht met vragen over Interrail? Of de shinkansentreinen in Japan?

Leslie: Ik deel via Imagine Travel graag mijn ervaringen over de reizen per trein, zowel avontuurlijk, luxueus als nostalgisch. Ik ben steeds bereid potentiële reizigers te informeren over de voor hen best passende treintrip. Gewone treinticketjes Interrail verkopen we echter als touroperator niet: dat laat ik beter over aan de mensen van de spoorwegen. De Japan Rail Pass vind je bij ons wel, maar in een pakketje, tesamen met vluchten en accommodatie.

Alle treinreizen van Imagine Travel zijn boekbaar via de reisagent.

Meer info: www.imaginetravel.be/nl-be/formule/treinreizen.htm