Cruisen zit al enkele jaren in de lift en die lift blijft maar stijgen. Want nog nooit vertrokken zoveel Belgen op cruise als vorig jaar, zo blijkt uit de officiële cijfers van de Cruise Lines International Association (CLIA). In 2017 kozen liefst 71.000 Belgen al voor een vakantie op het (zee)water, een stijging van 4,6% tov 2016. Cruiseschepen worden met steeds nieuwere en moderne faciliteiten dan ook steeds meer een geduchte concurrent voor de klassieke hotels.

De Belg gaat gemiddeld bijna 8 dagen op cruise. Maar ook korte cruises van enkele dagen stijgen spectaculair (+ 37%). Deze minicruises zijn vaak een eerste test voor beginnende cruisers wat wijst op een nieuw cruisepubliek.

Jonger cruisepubliek

En dat blijkt ook uit de gemiddelde leeftijd van de cruisende Belg. Die ging in 2017 met een jaartje naar beneden, van gemiddeld 53 naar 52. Deze leeftijd lijkt misschien nog niet spectaculair jong, maar moet ook juist geïnterpreteerd worden. Want er blijkt een groot verschil in leeftijd per bestemming en reisperiode. Zo trekken cruises in het najaar naar het Noorden logischerwijze gemiddeld een veel ouder publiek dan een zomerse cruise in de Middellandse Zee of in de Caraïben. En de gemiddelde leeftijd van de cruisende Belg is bovendien niet altijd een juiste afspiegeling van de gemiddelde leeftijd aan boord. Zo hebben Italianen en Spanjaarden een veel grotere cruisetraditie en trekken jonge gezinnen met kinderen er veel vaker op cruise.

Een derde van de Belgische cruisers koos vorig jaar voor de Middellandse Zee. Daarna volgt Noord Europa (+13%) en ook de Caraïben scoorden met een stijging van 10% op de derde plaats goed.

Specialere cruises

Toch zien we ook een trend naar specialere cruises. Zo boekten meer Belgen bv een cruise naar Alaska, Antartica of de Galapagos eilanden. Het is dan ook niet voor niets dat cruisen met expeditieschepen als één van de nieuwe cruisetrends wordt genoemd en verschillende rederijen volop inspelen hierop met de bouw van nieuwe expeditieschepen..

Europese markt

De Belgische markt volgt de Europese stijgende cruisetrend (in heel Europa bereikte de cruisemarkt in 2017 naar liefst bijna zeven miljoen passagiers) maar is toch nog hoogvlieger in vergelijking met andere Europese landen. Zo mocht Duitsland in 2017 maar liefst 2,2 miljoen cruisers noteren en telt Italië al een cruisepubliek van bijna 770.000 passagiers.

Foto: @Royal Caribbean