30 Belgische TUI-medewerkers trokken vorige week een vertrekkensklare Boeing met een touw over het tarmac van Brussels Airport. Vlucht TB1(111) naar het Spaanse Malaga was de eerste die werd uitgevoerd onder de nieuwe naam TUI. Het voorttrekken van een vliegtuig in deze omstandigheden was niet alleen een waar spektakel, het symboliseerde ook de ambities van de toerismegroep. Want “Jetair” werd “TUI”, maar wat betekent dat verder voor de klant precies? Veel zo blijkt, want niet alleen de naam Jetair verdween na 45 jaar voorgoed, TUI plant met de naamswijziging (die in een groot internationaliseringsplan past waarbij ook in andere Europese landen vrijwel alles de naam TUI krijgt) ook een nieuwe strategie. TUI zet daarbij in op het internet én op de reisagent als partner. Het aanbod aan bestemmingen en hotels op de Belgische TUI website én via de reisagent wordt sterk uitgebreid en TUI garandeert daarbij via beide verkoopskanalen de laagste prijs op de zogenaamde prijsvechtershotels (dit zijn hotels die je ook via online boekingssites of bij andere touroperators op de markt kan reserveren). Tegelijk breidt TUI zijn eigen reiskantorennetwerk sterk uit. De bestaande kantoren worden bovendien volledig heringericht. Maar ook in andere reiskantoren kan je uiteraard ook de reizen van TUI blijven boeken. Naast de touroperator zelf kreeg ook de luchtvaartmaatschappij (Jetairfly) een nieuwe naam. Voortaan vliegen de vliegtuigen onder de naam TUIfly door het luchtruim. Dankzij de slagkracht van de grotere groep heeft de Belgische luchtvaartmaatschappij haar vloot kunnen uitbouwen tot 24 toestellen, inclusief de moderne Boeing 787 Dreamliner. “Met meer afreismogelijkheden en nieuwe bestemmingen is reizen toegankelijker en democratischer geworden voor de Belg” laat CEO Elie Bruyninck weten. Het aantal medewerkers van TUI in België groeide sinds 2001 van 400 tot 2.080 vandaag. En daarbij stopt het waarschijnlijk niet want TUI heeft de ambitie om te blijven groeien in België.