Booking.com wil meer dan hotelkamers-of vakantiehuizen aanbieden. Niet alleen heeft het boekingsplatform, na vluchten, luchthaventransfers en huurwagens, plannen om ook excursies, restaurants, enz op haar site te gaan aanbieden, maar ook particulieren worden nu actief aangespoord om via hen hun eigen woning als vakantie accommodatie aan te bieden. Daarmee wil Booking.com duidelijk de concurrentie met dat andere platform, Airbnb, aangaan. 

Booking.com, de bekendste hotelwebsite ter wereld, wil uitbreiden. Dat blijkt uit een interview van de Nederlandse krant Het Financieele Dagblad met Booking topvrouw met Gillian Tans (47). Binnenkort kan je via het boekingsplatform niet alleen een overnachting boeken maar met een paar clicks ook excursies, lunches of attracties aanklikken.

Reizen met de app

“The time is now om uit te breiden”, aldus de topvrouw. “Mensen krijgen veel meer vertrouwen in smartphonetechnologie en boeken steeds meer met hun smartphone. Lastminute is in, en er wordt dan ook echt met de Booking app gereisd.”

Booking.com voelt duidelijk concurrentie van luchtvaartmaatschappijen, Airbnb en andere online reisaanbieders die op hun site ook hotels, huurauto’s, attracties, enz aanbieden. Daardoor stellen veel online boekers hun reis volledig op die sites samen. Booking.com wil daarin niet achterblijven.

Ook privéwoningen nu op boekingen

Maar er is meer. Tot nu bood Booking.com voornamelijk alleen hotels & vakantiewoningen aan. Nu spoort Booking.com particulier gebruikers ook actief aan om hun eigen woning, appartement of vakantieverblijf op de site te uploaden en volgens eigen gekozen wetten, data en prijzen te verhuren aan andere reislustigen. In de geafficheerde prijs per nacht op de website zit dan een commissie voor Booking.com verwerkt.

De strijd met Airbnb is op dat vlak dus ook ingezet.