Ook tweemaal moeten kijken toen u onderstaande foto zag? Heel even leek Brussels Airport een beetje op een vluchtenlingenkamp met al die slapende mensen op de vloer. Ze waren er begin deze week gestrand nadat winterweer hun vliegtuigen noodgedwongen aan de grond hield… (lees verder onder de foto)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

“Typisch Belgisch om door enkele (zelfs aangekondigde) sneeuwvlokken al volledig lam te worden gelegd”, hoorde en las ik meermaals op sociale media (en zelf in kranten waar getroffen passagiers hun frustraties ventileerden). Ik vergeef het hen want zij hoorden in het nieuws niet of amper dat, naast Brussels Airport, ook luchthavens als Schiphol (Amsterdam), Frankfurt, Düsseldorf en zelfs Londen honderden vluchten moesten annuleren. Zij wisten en weten ook niet dat het niet zozeer alleen sneeuw en ijs was die vluchten aan de grond hielden (daar zijn nu eenmaal sneeuwruimers en de-icing machines voor), maar wel de combinatie van die aanhoudende sneeuw (waardoor het voor sneeuwruimers dweilen met de open kraan was) met vooral een hevige wind uit de verkeerde richting die de meeste vliegbewegingen te gevaarlijk maakten.

België versus Scandinavië

Waarom het dan in Scandinavië, waar het een groot deel van het jaar dagelijks zwaar sneeuwt, beter lukt? Omdat daar een heel leger aan de-icing toestellen en een gespecialiseerd wagenpark aan sneeuwruimers wel rendabel is, lijkt me een logisch antwoord (in België hebben we om de paar jaar misschien een dag gevaarlijke sneeuw). Maar geloof me, ook bij verkeerde (lees: gevaarlijke) ijswind zoals hier het geval was, blijven alle vliegtuigen daar mooi aan de grond. Safety first, you know, en gelukkig maar. Al is de luchthaven in kwestie vaak zelf één van de grootste gedupeerden want zo’n beslissing heeft nog dagenlang gevolgen voor eigen werking. Trouwens, Brussel Airport was enkele jaren geleden de laatste luchthaven die open bleef terwijl de luchthavens in omringende landen wegens winters weer wel noodgedwongen al gesloten werden. Dus we zijn absoluut niet het kneusje van de Europese luchthavenklas.

Andere oplossing

Maar ik trok geen grote ogen omwille van de gestrande passagiers (want dat kan jammer genoeg volgens mij dus overal gebeuren), maar wel omwille van het feit dat deze passagiers liever op de grond de nacht doorbrachten in plaats van de aangeboden bedden in hotels en de noodopvang te aanvaarden. Bang om anders hun plaats in de rij aan de balie voor een plaatsje op een volgende vlucht kwijt te raken. Terwijl voor dat laatste een andere oplossing is… Namelijk je reis (of zelfs alleen je vlucht) boeken via de georganiseerde reisindustrie (reisagent of touroperator). En neen, ik herhaal, ik heb geen aandelen bij hen… 😉 Maar na één telefoontje (of in sommige gevallen zelfs automatisch) herboeken zij hun klanten, vanaf de mogelijkheid er is uiteraard, via professionele boekingssystemen en desnoods persoonlijke contacten met airlineverantwoordelijken naar de eerstmogelijke geschikte vlucht. Dat behoort immers tot hun “service” en daarvoor betaal je echt niet zoveel meer. Het heeft maandagnacht alvast een heel hoop verstandige reizigers urenlange pogingen tot het binnengeraken op de klantendienst bij airlines (“er zijn nog 541 wachten voor u”), lange wachtrijen en een oncomfortabele nacht als “semi-vluchteling” op de harde vloer bespaard.
Voor hen werd het leed dankzij een warm (veld)bed letterlijk toch nog wat verzacht